Značka Toyota má, na rozdiel od mnohých konkurentov, zadefinovanú stratégiu aj na najbližšie obdobie. Napriek prvej lastovičke v podobe čisto elektrického modelu bZ4X, sa japonský gigant prioritne aj naďalej orientuje na pokrokové hybridy. Vďaka čoraz efektívnejšiemu hybridnému pohonu môže najväčšia svetová automobilka svojim zákazníkom stále ponúkať aj čisto zážitkové automobily ako je GR Yaris, GR Supra či nový model GR86. V rámci sofistikovanej elektrifikácie pohonných jednotiek je novinkou už priata generácia full-hybridu značky Toyota. Vylepšený pohon v našom priestore debutoval v koncepčne zaujímavej novinke s vyššou svetlou výškou. Nový model Toyota Corolla Cross vypĺňa po veľkostnej stránke priestor medzi imidžovo ladeným crossoverom CH-R a klasickým SUV-čkom RAV4. Benefitom najnovšieho člena rodiny Corolla je aj dostupnosť verzie s pohonom všetkých kolies. V prvom teste sme napriek tomu preverili cenovo dostupnejšieho súrodenca s pohonom s „len“ prednej nápravy.
Nový model Toyota Corolla Cross s evolučne vylepšenou hybridnou motorizáciou 2,0 Hybrid, skombinovanou tradične e-CVT prevodovkou a uvádzacej výbave Premiere Edition, nám na test zapožičala spoločnosť AT Toyota Žilina.
Rýchle fakty:
- Svetová automobilová jednotka reaguje na aktuálne zákaznícke trendy aj pri svojom kultovom modeli Corolla. Rodinu pozostávajúcu s tradičného hatchbacku, sedanu a kombi, najnovšie rozšíril SUV ekvivalent s prívlastkom Cross.
- Okrem atraktívneho karosárskeho kompromisu medzi klasickým kompaktom a plnohodnotným SUV, púta nový model Corolla Cross pozornosť aj v podobe premiéry piatej generácie sofistikovaného full-hybridu.
- Po dizajnovej stránke sa novinka aj napriek svojskej nespornej originalite vyvarovala prílišných experimentov. Jej doménou sú skôr uhladenejšie línie.
- Interiér už na prvý pohľad nezaprie svoju príbuznosť s ostatnými členmi rodiny Corolla. Prednosťou novinky s prívlastkom Cross je rodinná priestorová orientácia.
- Po jazdnej stránke sa k suverénnemu základu s rukopisom rodiny Corolla v prípade novinky s dovetkom Cross pripája aj vyspelý hybridný pohon. Okrem celkovej kultivovanosti a výkonového potenciálu si v sumári veľkú pochvalu zaslúži aj príjemne nízka spotreba paliva.
Fotogaléria Toyota Corolla Cross
Model Corolla s logami značky Toyota debutoval v premiére už v roku 1966. Postupom času sa z neho stal dokonca aj globálne vôbec najpredávanejší automobil našej planéty! Japonci aktuálne ponúkajú v celkovom poradí už 12. generáciu rovnomenného modelu. Kompaktná rodina pozostáva tradične z troch karosárskych verzií. Reč je o hatchbacku, sedane a praktickom kombi. Najväčšia automobilka sveta aj napriek nemalému záujmu o klasickú modelovú líniu rodinu modelov pri najnovšej generácii, po prvýkrát v histórii rozšírila aj o koncepčne obľúbené SUV s vyššou svetlosťou podvozka.
Nová Toyota Corolla Cross na globálnej úrovni reálne debutovala už v roku 2020. Tento atraktívny model sa spočiatku predával prioritne na v mimoeurópskom priestore. Po vzbudení veľkého záujmu v iných častiach sveta sa Toyota neskôr rozhodla karosársku novinku z rodiny Corolla ponúkať aj u nás Európe. Prvé kusy sa na našom trhu objavili v závere minulého roka. Pri tejto príležitosti zaznamenal model Corolla Cross zároveň citeľnú modernizáciu.
Po technickej stránke je Corolla Cross v podobe platformy TNGA (GA-C) postavená na identickom základe ako ostatní členovia rodiny, ale napríklad aj imidžový model CH-R. Novinka je s odmyslením si u nás nepredávaného hot-hatch GR Corolla, zároveň jediným členom rovnomennej rodiny, ktorý môže disponovať pohonom všetkých kolies. Nový model je v našom priestore zároveň aj priekopníkom mnohých technologických hračkách. Moderný palubný infotainment dopĺňa premiérovo aj plne digitálny prístrojový panel, ktorý je dostupný už v úplnom základe. Za zmienku stojí tiež pestrá škála dobre fungujúcich asistenčných systémov. Najväčšiu pozornosť napriek tomu púta už piata generácia hybridu.
Najnovší hybridný pohon možno veľmi jednoducho charakterizovať vyšším výkonom a zároveň nižšou spotrebou paliva. Konštruktérom sa tu podarilo zmenšiť a odľahčiť prakticky všetky kľúčové komponenty elektrického pohonu. Ako príklad poslúži nová li-ion hybridná batéria ľahšia o 18 kg. Lepšou účinnosťou a vyšším výkonom (112 koní) sa pýši aj hlavný – predný elektromotor, resp. úplne nový zadný elektromotor (41 koní). Toyota tu okrem toho zapracovala aj na efektivite spaľovacích pohonných jednotiek.
Nová generácia full-hybridu je k dispozícii vo verziách 1,8 Hybrid, ako aj 2,0 Hybrid. Corolla Cross je na našom trhu aktuálne k dispozícií výhradne vo výkonnejšej verzii. Pohonná jednotka 2,0 Hybrid disponuje kombinovaným výkonom 197 koní a spolupracuje s automatickou e-CVT prevodovkou. Zákazník má na výber pohon prednej nápravy (FWD), ako aj sofistikovanú elektrifikovanú štvorkolku (AWD-i). V tomto prípade sa o pohon zadnej nápravy stará samostatný elektromotor. Neskôr by mal do ponuky pohonných jednotiek rozšíriť aj slabší hybrid.
Dizajnová klasika
Aj napriek slávnemu menu v rodnom liste pôsobí testovaná model po vizuálnej stránke autenticky. Toyota dopriala SUV Corolla Cross zaujímavý mix konzervatívnejších kriviek a odolného SUV looku. Kompaktná novinka pôsobí aj napriek prioritnému využívaniu v princípe jednoduchých línií zároveň aj adekvátne sebavedome.
Spomenuté sebavedomie a optická robustnosť vyžaruje najviac z predných partií. Za ich dominantu možno okrem robustného predného nárazníka s výrazným ochranným oplastovaním jednoznačne označiť rozmerovo veľkú masku s dynamickým výpletom. Svojim dizajnom v tvare zaobleného lichobežníka odkazuje na väčšie SUV modely RAV4, resp. Highlander. Neopozeraný dizajnový efekt prednej časti dotvárajú rozmerovo veľké svetlomety. Pokroková LED technológia s automatickým prepínaním diaľkového módu vrátane tzv. dynamických smeroviek je k dispozícii od druhého stupňa výbavy. LED-ky na druhej strane nedisponujú tzv. Matrix funkciou tieňovania okolitých objektov. V optike dnešnej modernej doby patrí ich svetelný výkon do kategórie lepšieho priemeru.
Dôraz na optickú robustnosť je pri testovanom modeli citeľný aj pri pohľade z profilu. Testovaný exemplár v čiernej „klasickej“ metalíze zdobia aj bočné nášľapné prahy evokujúce drsný offroad. Karosárske proporcie, vrátane pomerne dlhého predného previsu karosérie, ako aj pocitovej svetlej výšky, tu na druhej strane prezrádzajú, že terénne schopnosti nepatria medzi priority novinky s logom Toyota. Za vizuálne zaujímavé možno v tomto priestore označiť bočné prelisy karosérie. Toto riešenie ešte viac zvýrazňujú svalnaté blatníky s užitočným ochranným oplastovaním. Tradičnú japonskú racionálnosť je cítiť z použitého rozmeru kolies. Dizajnovo elegantné 18-stky sú zároveň vrcholom z ponuky. Za zaujímavý optický detail možno v sumári označiť pochromovanú lištu kopírujúcu vrchnú líniu bočného presklenia. V jej dizajnovej siluete končiacej v koncovom stĺpiku si našlo svoje miesto aj decentné označenie modelu.
Pomerne jednoduché línie zdobia testovaný model aj pri jeho zadnej časti. Do daného konceptu zapadajú tiež koncové svetlá s vizuálne jednoduchším LED podpisom. Na jemný športový nádych tu, naopak, evokuje strešný spojler. Prioritne robustný dojem dotvára masívny zadný nárazník, na ktorého vrchnej časti pozornému oku rovnako neunikne minimalistický nápis Corolla Cross.
Priestranný interiér s digitálnymi hračkami
Ešte pred samotným vstupom na palubu zaujal testovaný exemplár prítomnosťou už vyššie spomenutých nášľapných prahov. Imidžový prvok pri reálnej výške novinky z praktickej stránky nedáva príliš veľký zmysel. Individuálny doplatok v podobe paketu SUV je preto na subjektívnom zvážení. Vstup na palubu dokážu uľahčiť nanajvýš v prípade malých detí, no na druhej strane ich inštaláciou ustupuje do úzadia pôvodná výhoda dôkladného prekrytia prahov.
Architektúrou palubnej dosky, na rozdiel od autentického zovňajšku, už testovaná novinka celkom jednoznačne pripomína príslušnosť k rodine Corolla. V rámci segmentovej príslušnosti dávam palec hore pocitovo príjemnej materiálovej skladbou s precíznym dielenským opracovaním. Takmer až luxusný nádych v prípade výbavy Priemere Edition ešte viac vystupňovali kožené doplnky vrátane čalúnenia sedadiel.
Z užívateľského hľadiska model Corolla Cross chválim za stále precízny dôraz, na čo najlepšiu ergonómiu a celkovú funkčnosť. Aj napriek novým digitálnym hračkám je na palube stále k dispozícii dostatočné množstvo ovládacích tlačidiel s dôležitými funkciami. Popri prehľadnom samostatnom module klimatizácie, sú pre značku Toyota typické aj tlačidlá v ľavej časti palubnej dosky. Japonsky rýdzo funkčný prístup novinka využíva aj pri vyslovene jednoduchom ovládaní vyhrievania sedadiel a volantu.
Jedným z hlavných technologických highlightov testovanej novinky je nový koncept plne digitálneho prístrojového panelu. Po prvotnom oťukaní funkcionality považujem digitálnu novinku za príjemne intuitívnu. Toyota sa aj tomto prípade sústredí na prioritnú funkčnosť. Kvalitná, jemná a detailná grafika si pred rôznorodou škálou vyobrazovacích layoutov zvolila skôr cestu maximálnej personalizácie ponúkaných údajov, vrátane možnosti zobrazenia mapového podkladu. V sumári si tu je možné v decentnej miere prispôsobiť aj vzhľad grafických budíkov.
Novým rozhraním s bleskurýchlymi reakciami na dotyk a kvalitnou no stále maximálne prehľadnou grafikou sa môže pochváliť aj centrálny infotainment. Jeho obrazovka je na prvý pohľad vystúpená do priestoru veľmi výrazne. Toto riešenie, na moje prekvapenie, pri výške cca 185 cm prakticky vôbec neobmedzuje výhľad. A to ani v prípade najnižšej pozície vodičovej sedačky. Systém podľa očakávania komunikuje kompletne v slovenskom jazyku. Palec hore si tu okrem virtuálnych postranných skratiek zaslúžia aj decentné fyzické tlačidlá slúžiace na ovládanie hlasitosti.
Pokrok v rámci technológie infotainmentom modelov značky Toyota pri testovanom exemplári reprezentuje oproti minulosti aj citeľne detailnejší panoramatický výstup, s kamerovej sústavy. Za moderný pokrok tu možno označiť online nadstavbu Toyota Smart Connection, ktorá podporuje aktualizáciu vzduchom. Cloudová navigácia dostupná už v základe, je prístupná po vytvorení personálneho konta s nadstavbou v podobe modernej mobilnej aplikácie. Subjektívne sa mi pri testovanom modeli ale paradoxne nepodarilo naštartovať funkciu Android auto. Za tak trochu úsmevnú japonskú racionalitu možno v sumári označiť prítomnosť jedinej USB koncovky v prednej časti kabíny.
Silnou stránkou nového modelu Toyota Corolla Cross je rodinný faktor, resp. dostupný vnútorný priestor. V princípe klasický koncept odkladacích priečinkov doprevádzajú veľkoryso nadimenzované predné sedačky. Výška posedu v tomto prípade zodpovedá skôr definícií crossoveru. V praxi ide o ideálny kompromis medzi športovo poňatým hatchbackom a klasickým SUV modelom. Vďaka veľkorysému bočnému preskleniu v kombinácii s uchytením príjemne veľkých spätných zrkadiel, som pri novinke reálne spokojný aj s výhľadom z vozidla.
V optike klasických členov rodiny Corolla možno nového člena pochváliť aj za priestorovú ponuku v druhom rade. Prístup dozadu uľahčuje dostatočne veľký vstupný otvor. Na zadnej lavici s delenými a zároveň samostatne nastaviteľnými operadlami sa okrem detí reálne pohodlne odvezú aj dvaja urastenejší dospelí s výškou viac ako 180 cm. Pri vyslovene vzpriamenej polohe môže pri výbave s panoramatickou strechou priestorový deficit pre urastenejších predstavovať skôr priestor pre hlavy. Cestovný komfort v druhom rade, okrem nízkeho stredového tunela a samostatných výduchov ventilácie, spríjemňuje aj dvojica zdrojových USB koncoviek.
Nároky bežnej rodiny dokáže nová Toyota Corolla Cross zastrešiť aj z hľadiska kapacity batožinového priestoru. Testovaná konfigurácia s pohonom predných kolies disponuje objemom na úrovni 425 litrov. Verzia s pohonom všetkých kolies je v tomto smere len o 35 litrov diétnejšia. Miernou priestorovou nevýhodou v rámci využiteľnej šírky kufra sú pri preprave neforemných predmetov členitejšie bočné steny s plastovým obkladom. Pod úrovňou podlahy ostal priestor na odloženie drobností. Štandardne dodávanú opravnú sadu môže pri verzii s pohonom predných kolies nahradiť dojazdová pneumatika, dostupná v príplatkovom pakete Business.
Maximálna prepravná kapacita je k dispozícii pri sklopených zadných operadlách. V danej konfigurácii treba zároveň počítať s prítomnosťou výrazného schodíka. Palec hore si testovaný model, naopak, zaslúži za elektrické otvárania dverí batožinového priestoru. Okrem klasického tlačidla tu pribudla aj „prémiová“ funkcia s možnosťou uzamknutia automobilu. Štandardom domovského kontinentu zodpovedá výška elektrického otvárania dverí kufra. Pred nechceným úrazom hlavy sa tu preto musia mať na pozore osoby vyššieho vzrastu.
Testovaná Corolla Cross Premiere Edition reprezentuje na úvod predaja výbavový vrchol. Jej štandardnou súčasťou sú prvky ako: panoramatický kamerový náhľad na okolie vozidla, vyššie spomenuté elektrické otváranie batožinového priestoru, kožené čalúnenie, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča, parkovací asistent, ako aj pestré spektrum asistenčných systémov. Už v nižších výbavách sú k dispozícii vyhrievané predné sedačky, bezkľúčový prístup a štartovanie či indukčné nabíjanie telefónu.
V znamení vyspelého hybridu
Nová Toyota Corolla Cross, má čo ponúknuť aj po jazdnej stránke. Na jednej strane tu máme vyspelý technický základ, ktorý o svojich jazdných kvalitách presvedčil už v minulosti, presnejšie pri teste súrodeneckého hatchbacku, resp. kombi. Vo všeobecnosti precízne vyladené jazdné vlastnosti, v prípade novinky ešte viac vyšperkovalo nasadením najnovšej evolúcie hybridného pohonu.
Ako základný pilier suverénneho jazdného prejavu možno aj pri novinke označiť sebaistý podvozok s nezávislým zavesením všetkých kolies a pocitovo príjemne tuhou karosériou. Vyladenie pruženia možno v porovnaní so súrodencami s nižšou svetlou výškou označiť ako komfortnejšie. Vyvýšená novinky dokáže s prehľadom a ochotou odfiltrovať väčšinu bežných nerovností našej cestnej infraštruktúry. Z hľadiska celkovej univerzálnosti sa ako veľmi dobré riešenie javí aj nasadenie 18-palcových kolies. Tie veľmi dobre zvládajú aj svižnejší pohyb po poľných resp. lesných cestách. Fyzikálny limit pruženia aj v tomto prípade predstavuje až nechcené trafenie vyslovene hrubej prepadliny.
Aj z hľadiska zážitkov z jazdy balansuje Corolla Cross v pomyslenom strede medzi hatchbackmi a klasickými SUV. Identické konštatovanie platí v praxi aj pre náklony karosérie. Testovaný model pôsobí v sumári veľmi sebaistým dojmom a to aj pri svižnejších prejazdoch cez zákruty. Veľmi pozitívny vplyv na ovládateľnosť má taktiež sympatická pohotovostná hmotnosť, ktorá aj v prípade hybridu dosahuje cca 1,5 tony!
Do celkového konceptu precíznej ovládateľnosti zapadá aj príjemné strmé riadenie. Jeho ľahučký charakter je na druhej strane predurčený do manévrovania v mestskom prostredí. Univerzálne navrhnutá Corolla Cross sa v mestskej džungli nestratí ani z hľadiska ponúkanej obratnosti, ktorá kopíruje klasické kompakty.
Medzi na prvý pohľad neviditeľné benefity novej generácie hybridu, spojenom s častým režimom elektrickej jazdy, sa pri prioritne v mestskej premávke radí precízne odhlučnenie priestoru pre posádku. Mierne kontrastne v tomto smere pôsobí pocitovo väčšia porcia hlučnosti citeľná pri jazde na diaľnici, resp. vyššom rýchlostnom tempe. Slabinou akustickej pohody pri svižnej jazde je „tradičný japonský“ prístup v podobe benevolentnejšieho odhlučnenia podvozkových partií.
Piata generácia hybridného pohonu boduje aj z v disciplíne celkovej kultivovanosti. Pohonná sústava na rozdiel od minulosti už v citeľne menšej miere využíva prácu atmosférickej spaľovacej pohonnej jednotky vo vysokých otáčkach. Pri evolučnom skoku full-hybridu Made in Toyota, zohráva ešte významnejšiu rolu prepracovaná elektrosústava, na čele s výkonným elektromotorom. Percentuálny podiel jazdy na elektrickú energiu môže vodič sledovať aj v rámci výstupu z palubného počítača.
Pod komerčným označením 2,0 hybrid sa ukrýva prepravovaný atmosférický 2-liter s výkonom 152 koní. Samostatný elektromotor je vyladený na výkon 112 koní. O optimálnu súhru oboch pohonných jednotiek sa tradične stará automatická e-CVT prevodovka. Kombinovaný výkon hybridného systému dosahuje veľmi slušných 197 koní. Kompaktná Toyota Corolla Cross vďaka tomu disponuje prijemnou jazdnou dynamikou. Predovšetkým pri rozjazdoch, resp. nižších rýchlostiach je tu citeľný výrazný elektrický doping. Testovaný exemplár po výkonovej stránke nesklamal ani v disciplíne pružných zrýchlení.
Okrem už vyššie spomenutej kultivovanosti pri najnovšej generácii full-hybridu značky Toyota, chválim aj jeho všestrannosť. Výsledná spotreba paliva je v porovnaní s minulosťou, už v podstatne menšej miere závislá od preferovaného štýlu jazdy. Hlavnou devízou hybridu je napriek tomu skôr rozvážnejší štýl jazdy vo východiskovom móde Normal, resp. v šetriacom ekologickom režime. Najenergickejšie pôsobí testovaný model podľa očakávania v dynamickom móde Power. Pri dostatočne nabitej batérii si je možné napevno aktivovať aj jazdu na elektrinu. V meste je pri predvídavom štýle jazdy možné na EV mód absolvovať pokojne aj viac ako kilometrový úsek.
Za najväčší benefit hybridnej novinky v útrobách modelu Toyota Corolla Cross, považujem výslednú spotrebu paliva. Kombinovaný priemer sa na konci testu v zimných podmienkach ustálil na sympatickej hodnote 5,4 l/100 km. V čisto mestskej premávke nie je príliš náročné stlačiť apetít aj pod 5 litrovú hranicu. V našom prípade sme namerali v danom prostredí spotrebu 4,8 litra. S priemerom 5,2 l/100 km je testovaný exemplár obdobne úsporný aj mimo zastavanú oblasť. Sklamaním ale rozhodne nebolo ani diaľničné tempo. Tu si atraktívna novinka z nádrže odpila 7,5 l na každých 100 km.
Testovaný exemplár disponoval pohonom „len“ prednej nápravy. Aj s prispením extrémne mokrého a pomočeného terénu Corolla Cross, tentokrát neabsolvovala tradičnú offroad vložku. Pri všeobecnom pohybe na poľných, resp. lesných cestách či v ľahkom teréne je v princípe dostačujúca aj ponúkaná svetlá výška 16 cm. V rámci potencionálnom zdolávaní náročnejších terénnych zlomov je potrebné mať na zreteli najzraniteľnejší bod vozidla, ktorý reprezentuje uchytenie výfukového potrubia v zadnej časti vozidla. Svoju celkovú technologickú vyspelosť novinka v teste okrem pokrokového hybridu ešte viac zvýraznila aj vďaka precízne fungujúcim asistenčným systémom.
A celkový dojem?
Nová Toyota Corolla Cross v teste na plnej čiare potvrdila, že ide o zmysluplné rozšírenie SUV portfólia najväčšej svetovej automobilky. Jazdné DNA kultového modelu Corolla je v tomto prípade vyšperkované primeranou SUV nadstavbou. Ako najväčšiu ozdobu univerzálne navrhnutej novinky s rodinným potenciálom možno napriek tomu celkom jednoznačne označiť najnovšiu generáciu full-hybridného pohonu.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Toyota Corolla Cross 2,0 Hybrid Premiere Edition
Dĺžka: 4 460 mm
Šírka: 1 825 mm
Výška: 1 620 mm
Rázvor: 2 640 mm
Objem kufra: 425 litrov
Motor: zážihový hybrid
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 145/197
Krútiaci moment Nm: 206
Pohotovostná hmotnosť: 1465-1505 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,7 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: e-CVT
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,0-5,4 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,4/ 100 km
Pneumatiky: Hankook Winter i*cept
Verzia/cena
Toyota Corolla Cross 2,0 Hybrid Premiere Edition (testovaný model) od 39 590 €
Toyota Corolla Cross 2,0 Hybrid Comfort od 32 990 €