Toyota v uplynulom období rozšírila ponuku nových modelov na oboch koncoch kľúčového SUV segmentu. Po teste vstupnej brány do sveta modelov s vyššou svetlou výškou, modelu Yaris Cross, u ktorého v konfigurácii nechýba ani pohon všetkých kolies, sa dostal na rad aj zástupca z opačného konca. Aj keď je SUV Highlander v našom priestore novinkou, tak vo svete má mimoriadne silné renomé. Po modeli Camry ide zároveň už o druhého „japonského Američana“, ktorý dostal zelenú aj u nás v Európe. Vďačiť za to môžeme vyspelému hybridnému pohonu značky Toyota. Z hľadiska emisií racionálna motorizácia je v našom priestore podľa očakávania jedinou alternatívou. Rodinne orientovaného SUV obra sme si v rámci redakčného testu vyskúšali v jeho najluxusnejšej výbavovej verzii.
Nový model Toyota Highlander s benzínovo-hybridnou motorizáciou 2,5 Hybrid Dynamic Force, skombinovanou s automatickou e-CVT prevodovkou, pohonom všetkých kolies AWD-i a top výbave Executive, nám na test zapožičala spoločnosť AT Toyota Žilina.
Rýchle fakty:
- Veľké a z hľadiska predajov úspešné SUV Toyota Highlander registrujeme na automobilovej mape už od roku 2000. Jeho aktuálna štvrtá generácia, predstavená v roku 2019, sa v premiére oficiálne dováža už aj do Európy.
- Model Highlander z hľadiska veľkosti vo všetkých smeroch citeľne prerastá obľúbené kompaktné SUV RAV4. V rámci vnútorného priestoru s prioritnou rodinnou orientáciou testovaný model prekonáva dokonca aj offroad ikonu Land Cruiser.
- Po dizajnovej stránke možno SUV Toyota Highlander označiť aj ako robustného obra s v princípe konzervatívnymi líniami a krivkami.
- Z hľadiska užívateľskej stránky vsádza Highlander na precíznu ergonómiu. Jeho silnou zbraňou je vzdušný koncept interiéru. Už v štandarde je tu k dispozícii 7-miestna konfigurácia sedadiel.
- Svoju prioritne rodinnú orientáciu veľké SUV s logom Toyota nijako nemaskuje ani z hľadiska jazdných vlastností. Vyladenie podvozka zaujme precíznym jazdným komfortom, ku ktorému prispieva aj odhlučnenie priestoru pre posádku. Všestrannosť a racionalitu veľkého SUV dotvára adekvátne výkonná a zároveň úsporná hybridná motorizácia a pohon všetkých kolies.
Fotogaléria Toyota Highlander
Aj napriek európskej premiére má za sebou Toyota Highlander už veľmi pestrú históriu. Jej prvá generácia bola predstavená v roku 2000. Z veľkého rodinného SUV sa stal v mnohých častiach sveta veľmi rýchlo predajný hit. Svojho času šlo dokonca o najpredávanejšie SUV automobilového gigantu u krajiny vychádzajúceho slnka!
Aktuálne má Toyota v portfóliu už štvrtú generáciu modelu Highlander predstavenú v roku 2019. V Európe sa tento model objavil počas minulého roka. Bezmála päť metrov dlhé SUV, možno po technickej stránke označiť ako príbuzného menšieho modelu RAV4. Aj Toyota Highlander je postavená na modernej podvozkovej platforme TNGA-K. Tá je okrem vysokej bezpečnosti logicky prispôsobená aj zástavbe moderných hybridných verzií. Oproti obľúbenej „RAV-ke“ je testovaný model nielen citeľne väčší, ale zároveň aj noblesnejší a luxusnejší.
Celkovými proporciami a priestorom možno európsku novinku prirovnať k hierarchicky vyššie postavenému modelu Land Cruiser. Kým ikonu značky Toyota, postavenú na rebrinovom ráme, radíme skôr medzi poctivé offroady, tak Highlander so svojou samonosnou karosériou patrí do kategórie klasických SUV. Aj napriek tomu je tu samozrejmosťou inteligentný pohon všetkých štyroch kolies. Riešenie AWD-i sa aj v tomto prípade zaobíde bez mechanického prepojenia oboch náprav a zadné kolesá tu roztáča výhradne elektromotor. Špecialitou testovaného modelu je 7-miestne usporiadanie interiéru. K výbavovým štandardom sa radí aj pestrý balík asistenčných systémov Toyota Safety Sence, zahŕňajúci napríklad aj dobre fungujúci adaptívny tempomat.
Kým vo svojej „americkej domovine“ je Highlader k dispozícii aj s plnotučnou benzínovou motorizáciou 3,5 V6, tak v Európe je jedinou voľbou racionálny a úspornejší hybrid. Identický koncept pohonu v princípe kopíruje modelový rad RAV4 a sedan Camry. Reč je o atmosférickom benzínovom 4-valci o objeme 2,5-litra, ktorému ale v prípade veľkého SUV sekunduje hneď dvojica výkonných elektromotorov. Tie čerpajú energiu z NiMH batérie umiestnenej pod sedadlami druhého radu. Kombinovaný výkon pohonnej sústavy 2,5 Hybrid Dynamic Force dosahuje 248 koní. Pohonná jednotka sa logicky kombinuje s automatickou planétovou e-CVT prevodovkou.
Majestátne proporcie
Nová Toyota Highlander po veľkostnej stránke previňuje drvivú väčšinu v Európe predávaných SUV s možnosťou 7-miestneho usporiadania interiéru. Už pri letmom pohľade je z jeho majestátnych kriviek cítiť, že vznikal prioritne pre potreby amerického trhu. Robustné, svalnaté a zároveň aj originálne a neopozerané línie, po vizuálnej stránke nijako nešokujú. Testovaný model možno pokojne označiť aj ako dizajnovo konzervatívny.
Impozantným predným partiám dominuje maska chladiča lichobežníkového tvaru a tmavým výpletom. Okolie fabrického logo s hybridno-modrým akcentom ozvláštňuje luxusný pochromovaný segment s motívom krídel. Decentne dynamický nádych evokujú úzke predné svetlomety. Už v štandarde je tu k dispozícii adekvátne výkonná LED technológia. Odolný SUV efekt vo finále ešte viac násobí masívny predný nárazník.
Pri pohľade z profilu, Highlander znova zaujme majestátnym podtónom. Robustnosť veľkého SUV ešte viac znásobujú svalnaté resp. vytiahnuté blatníky. Na dizajnovú eleganciu vsádzajú 20-palcové disky, s pneumatikami so stále racionálnou výškou bočného profilu. Za elegantný prvok možno považovať aj bočné prahy karosérie, ktoré namiesto plastovej ochrany uprednostnili luxusnejšie lakovanie vo farbe karosérie. Decentný farebný nádych testovaného exemplára dotvára strieborná metalíza so svetlým odtieňom.
Dizajnovej extravagancie sa vyvarovala aj zadná časť. Highlander aj v tomto priestore zajme svojim robustným nárazníkom. Jeho uhladené a jednoduché línie nenarúša ani výfuková koncovka. Tá je zamaskovaná až v priestore pod nárazníkom. Celkovú šírku veľkého SUV s logom Toyota zvýrazňujú úzke koncové svetlá horizontálneho tvaru s jednoduchým svetelným podpisom.
Priestranný interiér s luxusným nádychom
Svoj vlastný svet ponúka Highlander aj v interiéri. V porovnaní s „čerstvými“ európskymi novinkami najväčšej japonskej automobilky tu treba počítať s o niečo konzervatívnejším prístupom. Trend typický pre značku Toyota z nedávneho obdobia vysvetľuje to, že testovaný model je napríklad v USA, v predaji už od konca roka 2019.
Na druhej strane, veľký Japonec aj napriek svojmu americkému pasu (tento model sa aj pre Európu vyrába v štáte Indiana), prekvapivo netrpí typickým zaoceánskym, teda ľahkovážnejším prístupom smerom ku kvalite. V tomto smere som reálne spokojný nielen s materiálovou stránkou, ale aj prístupom k dielenskému opracovaniu. Hojnému využitiu kožených povrchov sekundujú skôr konzervatívnejšie obklady na čele s dekoratívnymi lištami s motívom dreva.
Ešte pred vstupom na palubu chválim dôkladné prekrytie prahov všetkých dverí. Deti, resp. osoby nižšieho vzrastu si reálnu veľkosť testovaného SUV uvedomia aj pri nastupovaní. Skutočne vzdušný koncept interiéru v mojich očiach najviac zaujme svojou vnútornou šírkou. Okrem masívneho stredového tunela tu majú prední pasažieri značnú priestorovú rezervu dokonca aj v priestore oddeľujúcom predné sedačky a dvere.
Silnou stránkou interiéru Toyota Highlander je prioritná orientácia smerom na funkčnosť a užívateľskú prívetivosť. Logické rozmiestnenie ovládacích prvkov, s preferenciou klasických tlačidiel, dopĺňajú rozumne navrhnuté odkladacie priečinky. Okrem poličiek na telefón či iných drobností s protišmykovou úpravou, dávam palec hore aj centrálnej opierke. V nej je vtipne zabudovaná tiež indukčná nabíjačka pre smartfóny.
S dôrazom na maximálnu funkčnosť a prehľadnosť je navrhnutý aj prístrojový panel. Dvojici klasických budíkov sekunduje reálne veľký centrálny displej palubného počítača s detailnou grafikou a pestrým spektrom dostupných položiek. Digitálne zážitky ešte viac umocňuje Head-up display premietajúci údaje priamo na čelné sklo. Ako praktickú a funkčnú inováciu možno označiť aj „hybridné“ vnútorné spätné zrkadlo. Okrem klasickej funkcie tu nechýba možnosť preklopenia do širokouhlého kamerového módu. Toto riešenie môže prísť vhod predovšetkým pri plne obsadenom vozidle.
Centrálnu časť palubnej dosky vypĺňa dnes už evolučne staršie rozhranie infotainmentu Toyota Touch. Notoricky známej grafike teraz už z minulej éry dodáva v prípade modelu Highlander nový rozmer väčšia dotyková obrazovka. Vďaka priemeru 12,3 palca si je možné prakticky celú tretinu displeja prispôsobiť niektorým z ponúkaných widgetov. Napríklad klimatizáciu je tak možné okrem samostatného modulu ovládať aj prostredníctvom displeja. Vzhľadom na rozmery je tu veľmi užitočnou pomôckou aj panoramatický náhľad na okolie vozidla. Tento prvok výbavy, je ale na moje prekvapenie podmienený voľbou najvyššej výbavy.
Nový Highlander svoj americký pôvod nezaprie ani pri veľkoryso nadimenzovaných predných sedadlách, ktoré sú z hľadiska komfortu vhodné aj na dlhé presuny. Vyšší SUV posed dopĺňa dobrý výhľad z miesta vodiča. Palec hore v tomto smere dávam prekvapivo tenkým predným stĺpikom. Kráľovské priestorové pomery panujú aj v druhom rade. Výhľad aj v tomto priestore zlepšujú vyššie ukotvené sedačky. Krajné pozície je možné nezávisle posúvať v až nečakane veľkom rozsahu. Jazdný komfort vzadu zlepšujú samostatné výduchy ventilácie či prítomnosť USB slotov.
Doširoka sa otvárajúci druhý pár dverí uľahčuje prístup aj do tretieho radu. Tento úkon si aj napriek tomu logicky vyžaduje určitú porciu telesnej akrobacie. Celkom vzadu sa pohodlne odvezú predovšetkým deti, resp. osoby nižšieho vzrastu. S mojou výškou viac ako 180 cm, ma pri vhodnej pozícii sedadiel druhého radu v tomto priestore už pomerne výrazne obmedzoval priestor pre hlavu. Sympatické je, že aj zadné operadlá je možné nezávisle polohovať. Pasažieri tu majú opäť k dispozícii výduchy ventilácie či odkladacie priečinky.
S rozmermi vozidla korešponduje aj batožinový priestor. V najpoužívanejšej 5-miestnej konfigurácii je k dispozícii objem 658 litrov. Pri maximálnom obsadení siedmimi pasažiermi Highlander ešte stále prepraví symbolických 241 litrov batožiny. Po sklopení sedadiel v druhom a treťom rade vzniká optimálna rovina a maximálna prepravná kapacita až 1909 litrov. Pod úroveň podlahy za tretím radom sa okrem drobnosti šikovne zmestí aj krycia roletka. Užitočná dojazdová rezervná pneumatika si svoje miesto našla v priestore pod vozidlom. Ako atraktívne kempingové riešenie možno pri testovanom exemplári označiť dvojicu reproduktorov JBL umiestnených sofistikovane v zadnom paneli dverí batožinového priestoru.
Moja mierna výhrada, naopak, smeruje k sklápaniu sedadiel. Pri tomto úkone je vďaka postrannému mechanizmu druhého radu prakticky vždy nutné „obehnúť“ vozidlo z oboch strán. Luxusný nádych podčiarkuje Toyota Highlander aj bohatou výbavou na palube. Testovaná top konfigurácia Executive už v štandarde disponuje prvkami ako: elektrické ovládanie batožinového priestoru, spomínaný kamerový náhľad na okolie vozidla + hybridne vnútorné spätné zrkadlo, Head-up displej, panoramatické strešné okno, odvetrávané predné sedadlá, vyhrievanie krajných sedadiel v druhom rade, navigácia, či výkonné audio značky JBL s 11 reproduktormi. Už v nižších výbavách sú k dispozícii prakticky všetky asistenčné systémy, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, 20-palcové disky kolies alebo kožené čalúnenie sedadiel.
Prioritne pohodový obor
Sympatické je, že Toyota Highlander sa nehrá na nič, čím nie je ani po stránke jazdných vlastností. Jednoznačnou prioritou ostáva aj tu užívateľská racionalita! Podvozok disponuje vyspelým nezávislým zavesením všetkých kolies. Vyladenie pruženia je orientované smerom, na čo najlepší jazdný komfort. Testovaný model dokázal až prekvapivo ochotne odfiltrovať už aj o niečo väčšie nerovnosti, resp. iné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. Konfigurácii s 20-palcovými kolesami, je vo finále proti srsti až nechcene trafenie veľkej prepadliny. To, je vzhľadom na hmotnosť vozidla, častokrát doprevádzané aj typickým buchnutím.
Napriek majestátnym rozmerom pôsobí Highlander z pozície vodiča až nečakane šoférskym dojmom. Pod tento efekt sa s určitosťou podpísalo príjemne strmé vyladenie riadenia. Aj napriek tomu veľké SUV logicky nemá žiadne športové ambície. Pri svižnejšom jazdnom tempe v zákrutách tu aj s prihliadnutím na celkovú hmotu, treba počítať s charakteristickými náklonmi karosérie.
O komunikatívne a na povely „poslušné“ riadenie sa je možné bez problémov oprieť aj športovejšom režime jazdy. Ak to vodič s nájazdovou rýchlosťou do zákruty už predsa len preženie, tak sa k slovu prihlási prísne vyladená elektronická stabilizácia. Skôr pohodový a cestovateľský rozmer testovaného SUV, v sumári odráža pomerne precízne odhlučnenie priestoru pre posádku. Toyota si v tomto smere dala záležať napríklad aj na detailoch, ako sú zdvojené bočné okná! Vďaka pohode na palube a hybridnému pohonu, Highlander s obľubou „maskuje“ reálnu cestovateľskú rýchlosť.
Full-hybridná pohonná jednotka 2,5 Hybrid Dynamic Force je po konštrukčnej stránke, takpovediac, Toyota klasikou. Odolný atmosférický 4-valec so samostatným výkonom 190 koní, je v tomto prípade skombinovaný s dvojicou výkonných elektromotorov. Každý z nich sa stará o pohon jednej nápravy. Celkový výkon pohonnej sústavy dosahuje veľmi slušných 248 koní. O vzájomne dokonalú súhru všetkých agregátov sa stará planétová e-CVT prevodovka, s možnosťou manuálneho radenia prednastavených virtuálnych prevodov.
Aj napriek váhe viac ako 2-tony ponúka Highladner slušnú jazdnú dynamiku. Tá, je najviac citeľná v režime Sport s pomerne citlivými reakciami na pohyb pedála akcelerátora. Východiskový režim Normal v rámci jazdných módov dopĺňa defenzívny mód Eco a do terénu určený režim Trail. Pri rýchlosti do cca 30 km za hodinu si vodič môže takpovediac „natvrdo“ aktivovať jazdu len na elektrinu. V bezemisnom móde je možné aj pri približne polovičnej kapacite akumulátora absolvovať niekoľko stovák metrov jazdy. V mojom prípade som daný režim s obľubou využíval na nenápadné finálne príjazdy domov smerom od hlavnej cestnej komunikácie.
Jazdný temperament veľkého SUV značky Toyota sa všeobecne do značnej miery vždy odvíja od intenzity stáčania pedála akcelerátora. Pri predvídavej a skôr defenzívnej jazde v medziach ekologického poľa otáčkomera, je Highlander okrem akustickej kultivovanosti tiež maximálne úsporný. Citeľne viac dynamiky doplnenej o zaujímavý zvukový efekt atmosférického 4-valca, je k dispozícii vo vysokých otáčkach, resp. ručičkovom spektre Power.
Pri uvoľnení tlaku na pedál akcelerátora sa testovaný model snaží vždy, čo najefektívnejšie využívať plachtenie len na elektrinu. Efektivita full-hybridného pohonu si v sumári zaslúži uznanie predovšetkým s prihliadnutím na váhu a rozmery testovaného SUV! Pri predvídavej jazde s prevahou okresných ciest, nie je príliš ťažké stlačiť výsledný palivový priemer dokonca aj pod magickú 7-litrovú hranicu.
S apetítom viac ako 8 litrov treba počítať pri prioritnom využívaní v mestskej zástavbe alebo na diaľnici. Pri hojnom využívaní maximálneho výkonového potenciálu, resp. pri jazde v teréne, stúpne spotreba ešte o ďalší liter. V teste nameraný kombinovaný priemer (zahŕňajúci všetky vyššie spomenuté simulácie) sa ustálil na stále sympatickej hodnote 8,2 litra na každých 100 km.
Technologickú vyspelosť modelu Highlander podčiarkujú spoľahlivo fungujúce asistenčné systému na čele s adaptívnym tempomatom. V rámci testu som logicky nemohol vynechať ani skúšku v teréne. Aj napriek dostatočnej svetlej výške 202 mm pohyb v náročnejších podmienkach obmedzujú nájazdové uhly a pomerne dlhé previsy karosérie. Skutočne náročný terén ostáva aj preto jasnou doménou modelu Land Cruiser.
Vďaka inteligentnej štvorkolke AWD-i, na druhej strane aj Highlander bez problémov zvládne napríklad klasický príjazd na horskú chatu po nespevnenej komunikácii. V režime Trail si toto veľké SUV s elektronikou postupne dávkovanými pohybmi smerom vpred, nakoniec poradilo aj s náročnejším krížením náprav. V tej istej disciplíne som okrem pohonu ocenil aj pocitovo excelentnú tuhosť karosérie.
A celkový dojem?
Nová Toyota Highlander predstavuje zmysluplné rozšírenie modelového portfólia európskej SUV vetvy japonského automobilového giganta. Tento model v našom teste svojou univerzálnosťou dokonale zvýraznil to pravé čaro, dnes už prakticky všade prítomnej skratky SUV. Majestátny obor ponúka vďaka priestrannej kabíne atraktívnu alternatívu pre viacčlennú rodinu. V tomto kontexte je tu vítaným bonusom nielen luxusný nádych, vyspelá hybridná motorizácia, pohon všetkých kolies, ale i akceptovateľná cenovka.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Toyota Highlander 2,5 Hybrid Dynamic Force Executive
Dĺžka: 4 966 mm
Šírka: 1 930 mm
Výška: 1 755 mm
Rázvor: 2 850 mm
Objem kufra: 658 litrov (5-miestna konfigurácia)
Motor: zážihový hybrid (benzínový full-hybrid)
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 182/248
Krútiaci moment Nm: 239
Pohotovostná hmotnosť: 2015 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,3 s
Prevodovka: automatická e-CVT
Počet stupňov: –
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,6-7,2 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 8,2/ 100 km
Pneumatiky: Dunlop Sport Maxx
Verzia/akciová cena
Toyota Highlander 2,5 Hybrid Dynamic Force Executive (testovaný model) od 56 190 €
Toyota Highlander 2,5 Hybrid Dynamic Force Comfort od 44 990 €