Toyota si imidž postavila predovšetkým na špičkovej kvalite a legendárnej japonskej spoľahlivosti. Druhým významným míľnikom, vďaka ktorému sú Japonci veľmi dobre pripravení na aktuálne legislatívne výzvy, je hybridný pohon. Ním dnes reálne disponuje už väčšina modelového portfólia tejto automobilky. Dokonalý prienik oboch spomenutých faktorov predstavuje aj malý kompaktný model Yaris. V minulosti sa mu dalo v sumári vyčítať snáď len menej šmrncu a málo emócií, čo vo všeobecnosti jasne prevýšila striktná racionalita. Všetko sa ale zásadne mení s príchodom štvrtej generácie, ktorá je nabitá emóciami. Pre prvé zoznámenie s touto dôležitou novinkou sme si zvolili podľa očakávania novú hybridnú verziu.
Nový model Toyota Yaris s novou hybridnou motorizáciou 1,5 Hybrid Dynamic Force s výkonom 116 koní, skombinovanou s e-CVT automatickou prevodovkou a v druhej najvyššej výbavovej verzii Selection Style, nám na test zapožičala spoločnosť AT Žilina.
Rýchle fakty:
- Toyota Yaris je v Európe už od predstavenia prvej generácie veľmi obľúbeným modelom. Japonci svoj malý kompakt od počiatku vyvíjali práve s prihliadnutím na chute klientely na starom kontinente. Aktuálna štvrtá generácia sa premiérovo vyrába aj v Česku, konkrétne vo výrobnom závode značky Toyota v meste Kolín.
- Nový model Yaris je postavený na novej platforme TNGA, prispôsobenej pre malé automobily. Okrem implementácie najnovšej generácie hybridnej technológie sa novinka pýši aj špičkovou úrovňou aktívnej a pasívnej bezpečnosti. Yaris tak podľa automobilky v tejto disciplíne patrí dokonca na úplnú špicu béčkového segmentu.
- Dynamický dizajn je v porovnaní s predchodcami orientovaný viac na emócie. Toyota novinke dopriala aj časť DNA zo súťažného WRC špeciálu. Športový nádych zdôrazňuje predovšetkým široký postoj a vystúpené blatníky.
- Interiér nového modelu medzigeneračne zapracoval na dojme z kvality. Športovej atmosfére s pomerne nízkym posedom sekunduje vzhľadom na vonkajšie rozmery vozidla až prekvapivo veľa miesta pre posádku. Hybridná technológia pritom nijako negatívne neobmedzuje ani batožinový priestor.
- Najväčší zážitok prináša nový model pri samotnej jazde. Špičkovo vyladená hybridná technológia je v prvom rade racionálnou voľbou. Hybrid prakticky v každom režime jazdy deklaruje adekvátne nízku spotrebu paliva. Svojím celkovým vyladením je ale novinka v princípe pripravená aj na väčšiu porciu výkonu, s ktorou prichádza špičková verzia s prívlastkom GR.
Fotogaléria Toyota Yaris
Pôvodná Toyota Yaris debutovala premiérovo v roku 1999. V tých časoch predstavoval tento model pre najväčšiu automobilku z krajiny vychádzajúceho slnka významný míľnik. Model Yaris bol totiž špeciálne vyvinutý a prispôsobený potrebám európskej klientely. A Toyota vďaka tejto filozofii zožala veľký úspech. V roku 2000 dokázal tento model získať aj precízne ocenenie Európske auto roka. Okrem toho sa Yaris so železnou pravidelnosťou umiestňuje na vrchole rebríčkov najspoľahlivejších automobilov!
Z prvých troch generácií sa globálne predalo viac ako 4 milióny kusov! Významný pokrok v histórii zaznamenala aj predchádzajúca tretia generácia. Práve v tomto modeli sa po prvýkrát objavil úsporný hybridný pohon. Okrem toho sa Toyota postupne začala orientovať na emócie. Automobilka sa vrátila do sveta rýchlostných skúšok majstrovstiev sveta v rallye práve s modelom Yaris. Odkaz na motoršport predstavovala špeciálna a limitovaná séria malého „hot hatch“ Toyota Yaris GRMN.
S ešte väčším útokom na zmysly a emócie prichádza od podlahy nová štvrtá generácia. Tú sme v oficiálnej podobe spoznali na konci minulého roka. Horúca novinka zároveň ešte len pred pár týždňami dorazila na slovenský trh. Nový Yaris je postavený na novej modulárnej platforme TNGA s prívlastkom GA-B. Tento technický základ je špeciálne prispôsobený práve pre malé vozidlá. Nová platforma sa pričinila aj o medzigeneračne nižšiu hmotnosť, nižšie ťažisko a zároveň vyššiu tuhosť karosérie. Do výbavy na palube pribudlo množstvo bezpečnostných prvkov vrátane centrálneho airbagu a ešte precíznejšie vyladených asistenčných systémov. Výbavovú kuriozitu daného segmentu pri špičkovej výbave reprezentuje napríklad aj dospelý Head-up displej s nadštandardným rozmerom poľa premietaných údajov.
Zásadnými zmenami prešla aj paleta dostupných motorizácií. Základom je atmosférický benzínový 3-valec 1,0 VVT-i s výkonom 72 koní, ktorý sa kombinuje s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Pýchou značky je úplne nová hybridná motorizácia 1,5 Hybrid Dynamic Force s výkonom 116 koní, ktorá sa kombinuje výhradne s automatickou e-CVT prevodovkou. Rovnaký základ v podobe atmosférického 3-valca s objemom využíva paradoxne aj výkonnejší „nehybridný“ ekvivalent 1,5 Dynamic Force s výkonom 125 koní. V tomto prípade je okrem 6-stupňového manuálu k dispozícii aj automat Multidrive S. Absolútnou výkonovou špičkou je nakoniec pomerne radikálna 3-dverová športová verzia Yaris GR, ktorú poháňa prepĺňaný 4-valec 1,6 Turbo s výkonom 261 koní. Okrem 6-stupňovej manuálnej prevodovky reprezentuje unikátnosť tohto modelu aj prítomnosť pohonu všetkých kolies!
Dynamická z každého uhla
Pri pohľade na nový Yaris je každému jasné, že Akio Toyoda môže byť na svojich podriadených právom hrdý. Práve prezident spoločnosti Toyota pred časom apeloval na to, aby japonský gigant okrem tradičných cností zapracoval viac aj na dizajne, aby Toyota vo finále už nevyrábala „nudné“ autá. To, že jeho slová padli na úrodnú pôdu, okrem niektorých ďalších noviniek v praxi, dokonale demonštruje aj najnovší Yaris.
Novinka už na prvý pohľad zaujme dynamickým postojom a svalnatými blatníkmi. Predná časť dostala športovo strihnutý nárazník a novú masku chladiča. Jej centrálnu časť vypĺňa tmavý segment, ktorého povrchová úprava evokuje karbónovú štruktúru. Zmysel a cit pre detail podčiarkuje pomerne nenápadné zakomponovanie bezpečnostného lidara v priestore tesne pod fabrickým logom. Testovaný exemplár pôsobí vizuálne atraktívne aj vďaka predným LED svetlometom. Tie za tmy reálne presvedčili nielen svetelným účinkom, ale aj precízne fungujúcim automatickým prepínaním diaľkového módu.
Pri pohľade z profilu najviac vyniknú dynamicky vystúpené blatníky. Toto riešenie malý Yaris opticky ešte viac rozširuje. Kolesá umiestené prakticky v rohoch karosérie v prípade testovaného automobilu disponovali efektnými diskami z ľahkých zliatin s priemerom až 17 palcov. Dizajnovú atraktivitu v tomto priestore násobí aj červená – rubínová metalíza v kombinácii so strechou v kontrastnej čiernej farbe.
Dizajnéri sa pohrali aj so zadnými partiami. Ani v tomto priestore sa nedajú nevšimnúť „agresívne“ vystúpené blatníky. Na športovú emóciu útočí taktiež decentný strešný spojler. Pozornosť okrem toho púta aj vzájomné optické prepojenie koncových svetlometov. O to sa postaral čierny modul s decentnou červenou linkou, ktorá ale za tmy nesvieti. Modrý akcent fabrického loga tradične upozorňuje na fakt, že v tomto prípade pracuje v útrobách vozidla hybridná technológia.
Wow efekt pokračuje aj v interiéri
V rámci emočného vnímania za dynamickým exteriérom nezaostáva ani priestor pre posádku. Pracovisko vodiča a dizajn palubnej dosky dostali pri novinke výrazne emotívnejší nádych. Vzhľadom na segment malých vozidiel príjemne prekvapuje aj kvalita použitých materiálov. Úplnou samozrejmosťou je aj precízne dielenské opracovanie. Dizajnéri sa v kabíne vo finále pohrali s mnohými detailmi. Zaujímavo a originálne pôsobí napríklad „ukrytie“ vnútorných kľučiek dverí do pomerne masívnych modulov. Na druhej strane zaužívaným japonským zvyklostiam ostalo verné „jednoduché“ riešenie nastavenia vyhrievania sedadiel prostredníctvom klasického dvojpolohového manuálneho ovládača.
Odvaha a kreativita ale Japoncom celkom iste nechýbala ani pri návrhu zaujímavého prístrojového panela. Dva okrúhle tubusy na prvý pohľad naznačujú prítomnosť klasických budíkov. Nový Yaris napriek tomu prichádza s plne digitálnym riešením. Ľavý tubus pri hybridnej verzii v graficky jednoduchšom riešení vyobrazuje ekvivalent otáčkomera v kombinácii s práve aktívnym jazdným módom. V pravej časti si našiel svoje miesto digitálny rýchlomer a momentálny stav nabitia akumulátora a paliva v nádrži. Napevno stanovený, resp. nemenný grafický layout je v oboch prípadoch prehľadný a zároveň dobre čitateľný aj pri ostrejšom slnku. Uprostred digitálnych budíkov je situovaný tradičný farebný TFT displej palubného počítača. Ten dokáže vo veľmi peknom grafickom stvárnení ponúknuť širokú škálu možností vyobrazenia preferovaných údajov.
Centrálny infotainment s obrazovkou vystúpenou do priestoru už veľmi dobre poznáme aj zo služobne starších modelov značky Toyota. Jeho striktne jednoduchá grafická stránka za dnešnou absolútnou automobilovou modernou mierne zaostáva. O niečo detailnejšie vyobrazenie by vzhľadom na absenciu parkovacích senzorov, predovšetkým pri zhoršených svetelných podmienkach, mohla vo finále ponúknuť aj parkovacia kamera. Konzervatívnejšie orientovaní používatelia na druhej strane s určitosťou ocenia prítomnosť postranných fyzických tlačidiel, slúžiacich pre rýchly návrat do želaného prostredia. V sumári si zaslúži palec hore aj prítomnosť mobilnej konektivity pre obe najpoužívanejšie mobilné platformy.
Novinka s logom Toyota príjemne prekvapuje aj dostatočným množstvom rozumne navrhnutých odkladacích priečinkov. Veľkej obľube sa v mojom subjektívnom prípade tešila predovšetkým praktická polička s protišmykovým povrchom, situovaná hneď nad príjemne funkčným samostatným modulom klimatizácie. To, že testovaný Yaris je od podlahy novým automobilom postaveným na novom technickom základe, si vodič uvedomí okamžite po usadnutí za jeho volant. Šoférsku atmosféru evokuje okrem až nečakanej vzdušnosti aj nízky posed. Na vodičove zmysly útočí nový a zároveň veľmi vydarený multifunkčný volant optimálnej veľkosti. Za adekvátny možno považovať aj výhľad z vozidla. Nižší posed v tomto smere kompenzuje jemné vybratie v línii presklenia predných bočných okien. Za vyslovene dospelé možno prekvapivo považovať taktiež veľkorysé predné sedačky. Sympaticky vyznieva aj naznačené bočné vedenie.
Toyota aj napriek medzigeneračne o niečo kratšej karosérii nesklame ani v disciplíne priestor v druhom rade. Reálne je vzadu viac miesta ako na prvý pohľad evokuje zaoblený vstupný otvor. Mierna výčitka smeruje v tomto smere aj k druhému páru dverí, ktoré je možné otvoriť len do pomerne malého uhla. O to väčším prekvapením je, že v novom modeli Yaris sa v praxi za seba dokáže relatívne pohodlne usadiť aj dvojica štandardne urastených dospelých. Samozrejme, aj v tomto prípade sa ale stále nachádzame v segmente malých vozidiel, pričom sa budú v zadnej časti voziť predovšetkým deti.
Zvyklostiam daného segmentu sa nová Toyota Yaris prispôsobila aj z hľadiska prepravnej kapacity. Batožinový priestor pojme v základnom usporiadaní 286 litrov. V ľudskej reči ide o plne akceptovateľný objem, ktorý postačuje na každodennú réžiu bežnej rodiny. Príjemným konštatovaním je, že hybridná technológia prakticky nijako negatívne neovplyvnila batožinový priestor, ktorý ponúka pravidelný tvar. V rámci segmentu poteší z hľadiska praktickej stránky aj pomerne veľký nakladací otvor. Pod úrovňou podlahy si pri testovanom exemplári našla svoje miesto dokonca aj dojazdová pneumatika. Po sklopení zadných sedadiel treba počítať s výraznejších schodíkom.
Nová Toyota Yaris ponúka až v úplnom základe prekvapivo bohatú výbavu vrátane prítomnosti prakticky všetkých asistenčných systémov. Dizajnovo štýlová testovaná verzia vo výbave Selection Style disponovala okrem toho napríklad aj prvkami, ako sú bezkľúčový prístup a štartovanie, automatická dvojzónová klimatizácia či zatmavenie zadných okien.
Dospelý jazdný prejav
Aj keď sa to na prvý pohľad môže zdať ako pritiahnuté za vlasy, tak úspešná spojitosť modelu Toyota Yaris so svetom rýchlostných skúšok WRC sa svojím spôsobom premietla aj do „obyčajného“ sériového modelu, a to pokojne aj s hybridom v útrobách. V praxi to dokonca funguje tak dobre, že aj napriek všetkému už vyššie spomenutému je práve jazdný prejav tou najväčšou ozdobou testovanej novinky!
Už vizuálne naznačený kontakt s vozovkou prostredníctvom kolies v rohoch karosérie je realitou aj v praxi. Vyladením podvozka atakuje nový Yaris optimálny stred medzi komfortom a nadaním pre športovú jazdu. Pocitovo veľmi ľahká novinka suverénnym spôsobom kopíruje cestný povrch, po ktorom vozidlo práve prechádza. Vodič tak má autentickým spôsobom sprostredkovanú spätnú väzbu od vozovky, čo už je dnes v danej triede pomerne ojedinelý jav. Príjemný pôžitok v tomto smere predstavujú aj dynamickejšie prejazdy cez zákruty, kedy sa vodič môže na podvozok vždy spoľahnúť.
Nespornou výhodou kompromisného naladenia podvozka je schopnosť precízneho kopírovania bežných nerovností, a to aj napriek pomerne veľkým 17-palcovým kolesám testovaného modelu. Zadná náprava dramaticky neznervóznie ani pri rýchlom prejazde cez sériu za sebou nasledujúcich nedokonalostí našej cestnej infraštruktúry. Vo všeobecnosti pripomína precízne vyladenie pruženia novej Toyoty Yaris skôr klasické kompakty ako malé automobily. Celkový „ľahký“ dojem je v praxi optimálne spojený aj so špičkovou obratnosťou a malým priemerom otáčania.
Úsmev na tvári dokáže prekvapivo vyvolať aj strmé a zároveň adekvátne tuhé riadenie. Z hľadiska nadania pre jazdu sa dá povedať, že testovaná konfigurácia by pokojne zniesla aj podstatne väčšiu porciu koní, ako ponúka hybridná konfigurácia. Okľukou sme sa prepracovali k pohonnej jednotke. Toyota v tomto prípade využíva už štvrtú generáciu svojho hybridného pohonu. Jej základom je atmosférický benzínový 3-valec s objemom 1,5 litra, ktorý vznikol pôvodne úpravou 2-litrového 4-valca, používaného vo väčších hybridných modeloch tejto značky. Okrem toho disponuje hybridný reťazec aj dvojicou elektromotorov. Samozrejme, aj v tomto prípade platí, že celý hybridný systém je navrhnutý predovšetkým s prihliadnutím na spotrebu paliva. Pohonná jednotka 1,5 Hybrid Dynamic Force s kombinovaným výkonom 116 koní, pracujúca v Atkinsonovom cykle, okrem toho disponuje aj špičkovou účinnosťou.
Zo spomenutého vyplýva, že nový hybridný reťazec pôsobí až prekvapivým elánom spojeným s pocitovo presvedčivou dynamikou. Vyspelosť pohonu sa prejavuje aj veľmi častým a prirodzeným vypínaním spaľovacieho motora. Tento jav nastáva aj pri vysokom rýchlostnom tempe. Samozrejmosťou je precízne vyladenie prechodov medzi jednotlivými typmi pohonu, pod ktoré sa podpísala rovnako vynovená e-CVT prevodovka. Tá svojím správaním opäť o niečo viac pripomína klasické automaty.
V režime vysokej záťaže s plynom na podlahe sa podstatne viac dostáva k slovu samotný spaľovací motor. Aj napriek nepárnemu počtu valcov prekvapuje nielen svojou kultivovanosťou, ale aj zaujímavou zvukovou farbičkou. Hybridný pohon je prioritne navrhnutý na pokojný a ustálený jazdný prejav. Na druhej strane mu nie je proti srsti ani športový mód. Odozva na plynový pedál sa ešte priostrí po aktivovaní režimu PWR (power). Okrem toho ponúka nový Yaris aj štandardný mód, resp. ešte úspornejší režim Eco, kedy je odozva na plyn pre zmenu benevolentnejšia. Vodič si na stredovej konzole môže pri dostatočnej kapacite batérie „natvrdo“ navoliť aj čisto elektrický mód. V tomto prípade síce novinka nedokáže absolvovať niekoľkokilometrové vzdialenosti len na elektrinu, no na druhej strane ide o výbornú pomôcku napríklad v prípade ekologického a nenápadného príjazdu v rámci prístupovej cesty priamo k domu.
A čo spotreba paliva? Aj tá je podľa očakávania veľmi príjemná. V meste sa dá aj bez prílišného snaženia jazdiť so spotrebou 4-litrového priemeru. Pri pokojnej jazde po okreskách dokáže výsledná hodnota dokonca ešte o niečo klesnúť. Vyslovene nočnou morou pre Yaris nie je ani diaľničné tempo, kedy spotreba stúpne približne o 2 litre. Spotreba okolo 6 litrov sa pohybuje aj pri zážitkovej jazde s užívaním si suverenity vyššie popísaného podvozka. Celkový priemer sa v rámci nášho testu nakoniec ustálil na sympatickej hodnote 4,3 litra na každých 100 km.
A náš celkový dojem?
Nová Toyota Yaris zaznamenala medzigeneračne obrovský pokrok. Z pôvodne tak trochu nenápadného člena segmentu malých vozidiel sa v novom vydaní stáva výrazná osobnosť, ktorá okrem vizuálneho efektu reálne zaujme aj špičkovými jazdnými vlastnosťami. Tradičným benefitom značky Toyota je aj v tomto prípade možnosť voľby vyspelého a veľmi dobre vyladeného hybridného pohonu.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Toyota Yaris 1,5 Hybrid Dynamic Force Selection Style
Dĺžka: 3940 mm
Šírka: 1745 mm
Výška: 1500 mm
Rázvor: 2560 mm
Objem kufra: 286 litrov
Motor: zážihovo-hybridný
Pohon: predný
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 85/116
Krútiaci moment Nm: 120
Pohotovostná hmotnosť: 1085 – 1160 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 175
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,7 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: e-CVT
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 3,8 – 4,9 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 4,3/100 km
Pneumatiky: Bridgestone Ecopia
Verzia/akciová cena
Toyota Yaris 1,5 Hybrid Dynamic Force Selection Style (testovaný model): od 19 490 €
Toyota Yaris 1,0 VVT-i Active: od 12 490 €