Kompaktný model Golf patrí bezpochyby k hlavným synonymám značky Volkswagen. Už v 70. rokoch minulého storočia sa vo Wolfsburgu pustili do ambiciózneho projektu, ktorého hlavným cieľom bola moderná alternatíva voči ikonickému „chrobáku“. Výsledkom tohto snaženia je model Golf, ktorý sa prakticky okamžite stal etalónom svojej triedy. Tento model zároveň vždy určoval pomyselné kritériá, podľa ktorých boli posudzovaní ostatní konkurenti. V posledných rokoch zohrávajú z hľadiska obľúbenosti a celkovej popularity čoraz významnejšiu úlohu crossovery a SUV. Tvorcovia novej generácie kompaktnej legendy preto nemohli ponechať nič na náhodu. Golf ostáva stále Golfom. A aj keď sa to na prvý pohľad nemusí zdať, aj ôsme pokračovanie bestselleru s logom VW prichádza s množstvom inovatívnych riešení, o čom sme sa presvedčili aj v rámci redakčného testu.
Nový Volkswagen Golf v mild-hybridnej verzii so zážihovým motorom 1.5 eTSI (150 koní), skombinovaným so 7-stupňovým DSG automatom a v špičkovej výbave Style, nám na test zapožičala spoločnosť Galimex.
Rýchle fakty:
- Model Volkswagen Golf je ikonou kompaktného segmentu. Mnohí z nás si vznik názvu Golf spájajú s obľúbeným športom. Aj samotný výrobca v tomto smere dosť využíva spojitosť oboch svetov. Testovaná novinka napríklad za tmy ponúka efektný „svetelný koberec“ v tvare golfovej loptičky. Málokto však vie, že pôvodne je názov Golf inšpirovaný tzv. Golfstrom, teda Golfským prúdom.
- Volkswagen Golf prvej generácie debutoval v roku 1974. Aktuálne majú Nemci v ponuke už ôsme pokračovanie, ktoré sme v oficiálnej podobe spoznali na jeseň minulého roka. Okrem doby digitálnej patrí k významným inováciám nového modelu aj nástup úsporných hybridných verzií, ktorým sekundujú tradičné modely s konvenčným pohonom.
- Vzhľad novej generácie modelu Golf sa v princípe zmenil len evolučne. Dizajnéri si dali mimoriadne záležať na precíznej aerodynamike. Koeficient aerodynamického odporu dosahuje pri novinke špičkovú úroveň Cd 0,275.
- V interiéri nezostal v porovnaní so zovňajškom „kameň na kameni“. Nový Golf dostal už v základe plne digitálne prístroje a drvivá väčšina funkcií sa ovláda prostredníctvom dotykovej obrazovky. Najväčší benefit tohto riešenia predstavuje množstvo online funkcií, ktoré sú zastrešené prostredníctvom vstavanej eSIM karty.
- Nová generácia modelu Volkswagen Golf dokáže vo finále uspokojiť aj náročnejších vodičov. Veľkou ozdobou sú v tomto smere prvotriedne jazdné vlastnosti na čele s precízne vyladeným podvozkom. Testovaná mild-hybridná verzia eTSI okrem dynamickej stránky presvedčila aj svojou celkovou vyladenosťou a plne akceptovateľnou spotrebou paliva.
Fofogaléria Volkswagen Golf
História modelu Volkswagen Golf sa začala písať už v roku 1974 predstavením prvej generácie. Postupom času sa kompakt z Wolfsburgu prepracoval nielen medzi najpredávanejšie modely s logom VW, ale aj medzi najpredávanejších zástupcov zo segmentu C a zároveň aj najpredávanejšie automobily na našej planéte. Z doterajších siedmich generácií sa globálne minulo už viac ako 35 miliónov kusov a model Golf dlhodobo kraľuje rebríčku predaju nových automobilov v Európe. Ôsme pokračovanie kompaktnej legendy bolo oficiálne predstavené na domácej pôde koncom minulého roka. A aj napriek momentálnej komplikovanej situácii spôsobenej koronavírusom je horúca novinka už pár týždňov prítomná aj na slovenskom trhu.
Nový model tak trochu klame telom. Na prvý pohľad môže totiž Golf s poradovým číslom osem evokovať zásadný facelift svojho predchodcu. Podpísali sa pod to tradične „len“ evolučné zmeny dizajnu, ako aj takmer identické rozmery karosérie. Principiálne totožný je dokonca aj technický základ reprezentovaný platformou MQB. Zdanie ale v tomto prípade klame. Volkswagen daný technický základ citeľne prekopal, čím sa vo finále podarilo dosiahnuť ešte lepšie jazdné vlastnosti, ako dokázal ponúknuť predchodca.
Za absolútnu revolúciu možno považovať zónu vodiča. Tá v prípade novinky vstupuje celkom jasne do online digitálnej éry. Výrobca pri novinke podľa očakávania citeľne zapracoval aj na bezpečnostných, resp. asistenčných systémoch. Okrem základnej karosérie typu hatchback sa neskôr dočkáme aj rodinného kombi a ponuku verzií obohatia aj športovo ladené verzie s prívlastkom GTI, resp. R.
Ponuka pohonných jednotiek je ale zaujímavá už dnes. Golf okrem klasiky reprezentovanej benzínovými a naftovými motorizáciami myslí aj na ekológiu v podobe hybridných modelov. Testovaný mild-hybrid eTSI doplnia už čoskoro aj dve plug-in hybridné verzie s prívlastkom GTE. Vstupnou bránou do aktuálne dostupnej palety pohonných jednotiek je zážihový trojvalec 1.0 TSI s výkonom 90, resp. 110 koní. Slabšia verzia sa kombinuje výhradne s 5-stupňovým manuálom. Pri silnejšej verzii je okrem 6-stupňového manuálu k dispozícii aj 7-stupňový DSG automat. Výkonnejšou voľbou je benzínový štvorvalec 1.5 TSI dostupný s výkonom 130, resp. 150 koní. V oboch prípadoch je ako štandard k dispozícii 6-stupňová manuálna prevodovka. Výkonnejšia verzia identickej motorizácie (1.5 eTSI, 150 koní) je zároveň k dispozícii aj ako mild-hybrid so 48 voltovou li-on batériou. Táto verzia sa kombinuje výhradne so 7-stupňovou automatickou DSG prevodovkou.
Naftové alternatívy reprezentuje úsporný turbodiesel 2.0 TDI Evo. V slabšej, 115-koňovej verzii sa kombinuje so 6-stupňovým manuálom a vo výkonnejšej verzii s výkonom 150 koní je štandardom 7-stupňový automat DSG.
Dizajnová evolúcia
Práve vzhľad nového modelu možno považovať za jeho silnú, ale zároveň aj slabú stránku. V prípade ôsmej generácie musí byť každému už na prvý pohľad jasné, že toto je Volkswagen Golf. Nemci k dizajnovým krivkám svojho rodinného striebra už niekoľko generácií pristupujú vyslovene konzervatívne, so zameraním na postupné dobrusovanie detailov. Každý, kto v tomto smere očakával pri novej generácii zásadnejší prevrat, ostal pravdepodobne sklamaný. Naopak, všetci ortodoxní fanúšikovia vzhľadu kompaktnej legendy sú bezpochyby spokojní. Ôsma generácia pôsobí vyslovene uhladenejším dojmom. Cieľom bola v tomto optimalizácia aerodynamiky, čo malo vo finále dopad aj na výslednú spotrebu paliva.
Oblejšie predné partie zdobí vizuálne atraktívny predný nárazník. Hlavným identifikátorom nového modelu budú pri letmom pohľade predné svetlomety. Dynamickú grafiku dopĺňa vizuálne prepojenie prostredníctvom tenkej lišty s fabrickým logom s novým dizajnom uprostred. Testovaný kúsok disponoval rovno ich vrcholnou verziou IQ Matrix LED s 22 diódami. Za tmy sa v rámci danej triedy vyznačujú skutočne impozantným svetelným účinkom. Okrem bezchybne fungujúcej funkcie tieňovania, ktorá reaguje aj na reflexné plochy dopravných značiek, sme v praxi ocenili aj rozptyl svetelného kužeľa so špičkovým nasvietením priestorov krajnice.
Bočná línia nového modelu jednoznačne najviac odkazuje na svojich predchodcov. Okrem typického bočného prelisu karosérie prechádzajúceho cez kľučky dverí tu zaujme ikonický zadný stĺpik, ktorého tvar sa pri modeli Golf dedí z generácie na generáciu. K vizuálne zaujímavým prvkom testovaného exempláru sa radia aj originálne disky kolies s priemerom 17 palcov, čo je pri modeli Golf zlatá stredná cesta.
Zadná časť novinky zaujme efektnými koncovými svetlami s novým 3D svetelným podpisom. Spodnú časť masívneho zadného nárazníka ozvláštňuje chrómová dekorácia s optickým naznačením koncoviek výfukového systému. Reálne vyústenie výfukov je ale aj v tomto prípade zamaskované v priestore pod nárazník. Z funkčnej stránky si palec hore zaslúži výrazne fabrické logo. To plní nielen funkciu kľučky batožinového priestoru, ale je pod ním zároveň ukrytá aj parkovacia kamera, ktorá je takto efektne ochránená pred poveternostnými vplyvmi. Na celkovej vizuálnej atraktivite testovaného exempláru sa vo finále podpísal aj prenikavý žltý metalický farebný odtieň s prívlastkom „lime“.
Interiér v znamení digitálnej revolúcie
Ak doteraz niekto model Golf kritizoval za málo odvahy a za možno až prílišnú konzervatívnosť s prihliadnutím na krédo, že čo je dobré a osvedčené, netreba meniť, bude pri interiéri nového modelu donútený jednoznačne prehodnotiť svoj názor. Pri kokpite ôsmej generácie totiž nastala doslova digitálna revolúcia. Palubná doska i okolité obkladové plochy podľa očakávania vsádzajú na kvalitné materiály so špičkovým dielenským opracovaním. Celkovo luxusný nádych v tomto prípade vo finále podčiarkuje luxusné ambientné osvetlenie, ktoré je možné prispôsobovať si podľa aktuálnej nálady.
Po funkčnej, ale aj dizajnovej stránke sa palubovka v novom modeli úplne zbavila klasických hardvérových tlačidiel, resp. otočných potenciometrov. Prísne funkčnú klasiku v tomto smere najviac pripomínajú moduly na elektrické ovládanie okien umiestnené v paneloch dverí. Všetky ostatné funkcie a ovládacie prvky sa presunuli do rozhrania infotainmentu alebo dostali úplne novú podobu. Druhú alternatívu reprezentuje nový modul ovládania svetlometov, ktorý dostal zaujímavé riešenie v podobe „virtuálnych“ tlačidiel.
Nový a plne digitálny prístrojový panel tvorí opticky jeden celok s centrálnou obrazovkou infotainmentu. Zaujímavosťou je, že plne digitálne prístroje sú k dispozícii už aj v úplnom základe nového modelu. Z praktického hľadiska sa ako mínus javí okolie oboch obrazoviek, ktoré pozostávajú z efektného klavírneho laku, avšak ten je zároveň náchylnejší na potenciálne škrabance.
Prístrojový štít s priemerom 10,25 palca poskytuje vodičovi prvotriedny grafický zážitok. K dispozícii sú tu štyri základné témy v novom layoute, ktoré si je možné ešte aj osobne personalizovať vzhľadom na vyobrazenie preferovaných údajov z palubného počítača. Prvotriedne pôsobí aj detailný mapový podklad, ktorý si vodič môže ľubovoľne priblížiť. Na druhej strane sú tu niektoré údaje až príliš sofistikovane ukryté. Dlhú chvíľu nám trvalo, kým sme objavili celkový nájazd kilometrov. Mimochodom, ten sa vyobrazí na prístrojovom paneli až po vypnutí motora.
Centrálna dotyková obrazovka infotainmentu je prakticky orientovaná na vodiča. Aj v tomto prípade je samozrejmosťou špičková grafika, rýchla odozva na dotyk, ako aj prakticky nevyčerpateľné možnosti osobného prispôsobenia. Z hľadiska celkovej intuitívnosti hovorí Volkswagen o logike kopírujúcej mobilné zariadenia. S týmto tvrdením nemôžeme nesúhlasiť. Na druhej strane ale odporúčame zrealizovať prvotné zoznámenia sa so systémom v pokoji, teda keď vozidlo stojí napríklad na parkovisku.
Konzervatívnejší používatelia v tomto prípade ocenia, že dôležité funkcie, ako je modul klimatizácie, resp. jazdných asistentov, si je možné pohotovo vyvolať prostredníctvom ikoniek pod obrazovkou. Z vtipných a zároveň funkčných detailov dávame palec hore virtuálnej ovládacej lište. Prostredníctvom nej si je možné nastaviť preferovanú teplotu alebo regulovať hlasitosť audia. Chybičkou krásy je, že spomínaná lišta nachádzajúca sa tesne pod displejom nie je v noci podsvietená. V rámci množstva online riešení a aplikácií si zaslúži osobitú pochvalu aj tzv. smart klimatizácia, ktorá obsahuje aj zaujímavé funkcie, ako napríklad zahrievanie chodidiel. V princípe je takýmto spôsobom možné nastaviť si rozdielnu teplotu v jednotlivých zónach interiéru. Volkswagen okrem ovládania prostredníctvom dotyku neustále vyvíja a zlepšuje aj ďalšie formy ovládania. Okrem jednoduchej gestikulácie sa v tomto smere veľká budúcnosť predpovedá už dnes dostupnému hlasovému ovládaniu.
Vyslovene minimalistickým dojmom pôsobí pri novinke aj stredový tunel. Miniatúrny, ale zároveň špičkovo funkčný volič automatickej prevodovky umožnil zástavu viacerých odkladacích priečinkov. Veľkou pýchou modelu Golf ostáva aj pri novej generácii prakticky dokonalý posed za volantom. Dostatočne nadimenzované predné sedačky disponovali pri testovanom kúsku ergoActive prevedením. Toto riešenie v praxi okrem špičkového komfortu zároveň dokáže aj veľmi dobre zafixovať telo. Oceňujeme aj multifunkčný volant adekvátnych rozmerov, ako aj špičkový výhľad z vodidla, a to aj v smere šikmo dopredu. Zaujímavosťou mild-hybridnej verzie eTSI je, že akumulátor elektrickej sústavy je ukrytý pod sedadlom predného spolujazdca. Toto riešenie v rámci praktickej stránky nijako neobmedzuje variabilitu interiéru a ani priestorové pomery.
Do druhého radu sa tu pomerne pohodlne dokáže usadiť aj dvojica dospelých s výškou cca 180 cm. Cestovný komfort v tomto priestore zvyšujú nielen samostatné výduchy ventilácie, ale aj prítomnosť dvojice USB-C konektorov. Batožinový priestor ponúka v základnom usporiadaní postačujúci objem na úrovni 381 litrov. Viac ako číselne vyjadrený objem v tomto prípade poteší jeho pravidelný tvar. Z praktických riešení chválime aj otvor určený na prepravu dlhých predmetov či medzipodlahu zabezpečujúcu vytvorenie prakticky ideálnej rodiny v konfigurácii so sklopenými zadnými sedačkami. Maximálna prepravná kapacita dosahuje až 1237 litrov.
Testovaná výbava Style predstavuje luxusne koncipovanú alternatívu voči športovej výbave R-Line. Nový Volkswagen Golf disponuje pomerne bohatou výbavou vrátane väčšiny jazdných asistentov už v základe. Z bohatej výbavy testovaného modelu stojí za zmienku napr. trojzónová automatická klimatizácia, dažďový senzor, ergoActive predné sedadlá s funkciou elektrického nastavenia sedadla vodiča či asistent pre jazdu v kolóne.
Golf je Golf
V rámci najnovšej ôsmej generácie Volkswagen Golf smeruje tradične obrovská zvedavosť aj smerom k jazdným vlastnostiam. Nakoniec, kompakt z Wolfsburgu v rámci svojej bohatej histórie vždy jazdil veľmi dobre. A aj vďaka tomu sa stal legendou svojho segmentu.
Pri novinke určité otázniky smerujú práve k jazdným vlastnostiam. Podpísalo sa pod to využitie v princípe identickej platformy, akou disponoval predchodca. Hneď na úvod hodnotenia jazdných dojmov ale s radosťou konštatujeme, že nový model sa po jazdnej stránke posunul citeľne šoférskym smerom. Nebojíme sa napísať, že novinka pôsobí spoza volantu vyslovene zážitkovým dojmom.
Podvozok v rámci celkového nastavenia prináša aj v tomto prípade optimálny kompromis medzi športovou tvrdosťou a komfortným pružením. V princípe je teda vhodný aj na cesty s horším povrchom. Vďaka nezávislému zaveseniu všetkých kolies funguje v praxi veľmi dobre už aj v testovanej „základnej“ konfigurácii, teda bez príplatkového adaptívneho pruženia. Pocitovo obrovská dávka istoty sa od podvozka dostavuje aj pri dynamických prejazdoch cez ostré zákruty. Vyslovene komunikatívnym dojmom pôsobí v tomto smere navyše aj športovo strmé riadenie.
Volkswagen si dal mimoriadne záležať aj na celkovej kultivovanosti. Veľký dôraz kladený na aerodynamiku je jasne cítiť pri špičkovom odhlučnení priestoru pre posádku, čo platí aj vo vyššom rýchlostnom tempe. Hlavnou technologickou inováciou testovanej verzie 1.5 eTSI je zástavba mild-hybridnej technológie so 48 V pomocným akumulátorom. Samotný akumulátor v tomto prípade nedokáže poháňať vozidlo. Jeho pomoc sa dostavuje pri rozjazdoch alebo pružnom zrýchlení. Výhodou tohto riešenia je aj zástavba štartér-generátora. Ten pri jazde v meste dokáže veľmi kultivovaným spôsobom opätovne spúšťať benzínovú pohonnú jednotku. Funkcia štart/stop v prípade eTSI pôsobí až prekvapivo kultivačným dojmom. V rámci mestského používania sme preto nezažívali prílišne nutkanie na jeho automatickú deaktiváciu. K celkovej úspore paliva prispieva v tomto smere aj samotná konštrukcia pohonnej jednotky 1.5 TSI, ktorá dokáže pri nízkej záťaži pracovať len na dva valce.
Celkový výkon 150 koní na kompaktnú novinku po dynamickej stránke aj s rezervou postačuje. K pocitovo príjemnej jazdnej dynamike prispieva v nemalej miere aj precízna súhra so 7-stupňovou automatickou prevodovkou. Jej prejav sa nám najviac páčil v polohe S, teda v športovom móde. Práve v tomto režime sa dokáže prevodovka ešte lepšie oprieť o maximálny krútiaci moment motorizácie eTSI.
A čo spotreba paliva? Výrobca v tomto prípade sľubuje výsledný priemer niekde na úrovni 5,9 litra. Reálne sa k tejto hodnote nie je ťažké priblížiť pri bežnej a rozvážnej jazde. Testovaný kúsok ale disponoval v čase preberania minimálnym kilometrovým nájazdom. Zároveň sme si v rámci testu pomerne často dopriali aj výkonový potenciál pohonnej sústavy a plnými dúškami vychutnávali vyššie popísané špičkové jazdné vlastnosti. Výsledný apetít sa na konci testu aj preto ustálil na približne o pol litra vyššej hodnote, ako sľubuje výrobca. A to možno stále považovať za plne akceptovateľný výsledok.
A náš celkový dojem ?
Aj ôsma generácia kompaktného bestselleru zostala svojím spôsobom rovnaká a zároveň je aj úplne iná. Pri pohľade na evolučné zmeny exteriéru je každému jasné, že toto je Volkswagen Golf. Revolučné zmeny v kabíne mnohí privítajú, ale bezpochyby sa nájdu aj takí, ktorým sa bude cnieť za osvedčenou klasikou. Najväčším benefitom nového modelu sú ale vo finále špičkové jazdné vlastnosti, ktoré dávajú zmysel napríklad aj v kombinácii s úspornejšou mild-hybridnou motorizáciou.
Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
Dĺžka: 4284 mm
Šírka: 1789 mm
Výška: 1491 mm
Rázvor: 2619 mm
Objem kufra: 381 litrov
Motor: zážihový + mild-hybrid
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 110/150
Krútiaci moment Nm: 250
Pohotovostná hmotnosť: 1380 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 224
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: – s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,9 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,3/100 km
Pneumatiky: Michelin Primacy
Recenzia
Volkswagen Golf 1,5 eTSI Style
Dĺžka: 4 284 mm Šírka: 1 789 mm Výška: 1 491 mm Rázvor: 2 619 mm Objem kufra: 381 litrov Motor: zážihový + Mild Hybrid Pohon: predný Počet valcov: 4 Výkon kW/koní: 110/150 Krútiaci moment Nm: 250 Pohotovostná hmotnosť: 1380 kg Maximálna rýchlosť km/h: 224 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: - s Prevodovka: automatická dvojspojková Počet stupňov: 7 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,9 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,3 / 100 km Pneumatiky: Michelin Primacy
Výhody
- Jazdné vlastnosti na čele s precíznym podvozkom
- Špičkové svetlomety IQ LED
- Kultivovanosť a celková vyladenosť motorizácie eTSI
Nevýhody
- Na nový infotaiment si je potrebné určitý čas zvykať
- Chýbajúce podsvietene virtuálnej ovládacej lišty regulujúcej hlasitosť resp. teplotu
- Cenová politika príplatkovej výbavy
Volkswagen Golf 1,5 eTSI Style DEALS
Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu