Autoinak.sk

Test: Volkswagen Tiguan – Rešpektovaný etalón

Test Volkswagen Tiguan 2022

Modely s vyššou svetlou výškou dnes reprezentujú významnú časť portfólia značky Volkswagen. Nemci v tejto kategórii dokážu vyhovieť prakticky každému. Medzi cenovo dostupnejšie SUV sa radí malý, ale zároveň praktický T-Cross, o niečo väčší T-Roc, ako aj imidžové Taigo. Na opačnom konci ponuky nájdeme nielen luxusný Touareg, ale aj moderné elektrické SUV z rodiny Volkswagen ID. Optimálny stred spomedzi spomenutých modelov reprezentuje globálne najžiadanejšie SUV s logom VW. Túto pozíciu dlhodobo zastáva kompaktný Tiguan. Obľúbený model prakticky hneď po svojom debute dokázal zaujať natoľko, že sa z hľadiska celkovej univerzálnosti stal vzorom pre množstvo budúcich konkurentov. Aktuálna druhá generácia približne pred dvoma rokmi podstúpila modernizáciu, ktorá ju stále drží v obdivuhodnej forme. Presvedčili sme sa o tom na vlastnej koži v rámci testu „prostrednej“ benzínovej motorizácie, s pohonom všetkých kolies.

Obľúbený Volkswagen Tiguan so zážihovou motorizáciou 2,0 TSI (190 koní), skombinovanou s 7-st. automatickou prevodovkou, pohonom 4Motion a dynamicky ladenej výbavovej verzii R-Line, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Volkswagen.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Volkswagen Tiguan

Volkswagen v podobe dobového terénneho modelu Golf Country experimentoval, s dnes tak obľúbeným SUV konceptom už na začiatku 90. rokov. Plnohodnotnú SUV revolúciu, napriek tomu odštartoval začiatkom milénia legendárny Touareg. V roku 2007 sme následne spoznali prvú generáciu kompaktného SUV modelu Volkswagen Tiguan. Zaujímavosťou je, že o názve tohto suv-ečka rozhodla v hlasovaní verejnosť a názov Tiguan reprezentuje spojenie dvoch zástupcov zo zvieracej ríše, konkrétne tigra a leguána.

Všestranne navrhnutý Tiguan sa veľmi rýchlo prepracoval nielen medzi najžiadanejšie SUV modely značky, ale aj k vôbec najpredávanejším modelom s logom Volkswagen! Na úspech pôvodného modelu plynule nadviazala aj stále aktuálna druhá generácia predstavená v závere roka 2015. Modelovú rodinu o dva roky neskôr zároveň rozšírila predlžená 7-miestna verzia, známa ako Tiguan Allspace.

Volkswagen Tiguan je dlhodobo najpredávanejšie SUV s logami VW

V roku 2020 dopriala automobilka svojmu predajnému bestselleru osvieženie v podobe faceliftu. Povinnú jazdu v podobe vyretušovaného vzhľadu a inovovanej palety pohonných jednotiek, dopĺňajú aj technologické vylepšenia na čele so špičkovými full Matrix IQ LED svetlometmi či digitálnymi hračkami na palube. Modernizácia so sebou priniesla aj príchod úplne novej plug-in hybridnej verzie a dokonca aj nekompromisného ostrého modelu z dielne Volkswagen R!

Základom v dnešných časoch nezvykle pestrej palety pohonných jednotiek modelu Tiguan je benzínová motorizácia 1,5 TSI s výkonom 130 koní, kombinovaná výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies. Identická motorizácia 1,5 TSI je k dispozícii aj v 150-koňovej verzii. Štandardný pohon prednej nápravy v tomto prípade okrem 6-st. manuálu dopĺňa už aj 7-st. DSG automat. Hierarchicky vyššie postavená motorizácia 2,0 TSI sa už kombinuje výhradne so 7-st. DSG automatom a pohonom všetkých kolies 4Motiton. Slabší výkonový variant je vyladený na 190 koní. Silnejší až na 245 koní. Identický výkon 245 koní ponúka aj nová plug-in hybridná motorizácia 1,4 TSI eHybrid, kombinovaná s pohonom predných kolies a 6-st. DSG automatom. Pre priaznivcov nafty má Volkswagen k dispozícií prepracovaný turbodiesel 2,0 TDI Evo, spárovaný výhradne so 7-st. automatom. Slabšia výkonová verzia (150 koní) je k dispozícii s pohonom predných, resp. všetkých kolies. Silnejší variant (200 koní), je už k dispozícií výhradne s pohonom 4×4. Vrcholný variant Volkswagen Tiguan R, s pohonom všetkých kolies a 7-st. DSG automatom, poháňa benzínová motorizácia 2,0 TSI vyladená až na výkon 320 koní.

Testovaný model poháňala benzínová motorizácia 2,0 TSI s výkonom 190 koní.

Nadčasovo konzervatívny

Volkswagen Tiguan možno po vizuálnej stránke označiť ako dokonalý príklad nemeckého citu pre nadčasový dizajn, ktorý zároveň dokáže veľmi dobre odolávať pôsobeniu času. Nad výstrednými líniami a krivkami má aj po modernizácii navrch skôr konzervatívny prístup. Testovanej verzii napriek tomu nemožno rozhodne odoprieť ani dynamický nádych. O ten sa postarala výbavová verzia R-Line.

Modernizácia modelu Tiguan so sebou priniesla citeľne pozmenenú prednú časť s väčšou maskou. Nový tvar, opticky inšpirovaný kompaktným modelom Golf, ponúkajú aj predné svetlomety. Z hľadiska funkčnosti si veľkú pochvalu zaslúži špičková technológia IQ LED Matrix. Tá okrem samotného svetelného účinku a spoľahlivo fingujúcemu tieňovaniu v dostatočnej miere osvetľuje aj krajnicu. Daný svetelný efekt sa ešte viac zvýrazní po aktivovaní terénneho režimu. Dynamický nádych testovanej konfigurácie podčiarkuje atraktívny optický paket R-Line so športovým predným nárazníkom.

Kompaktné SUV Volkswagen Tiguan sa aj po modernizácii vyznačuje nadčasovým dizajnovým prístupom.

Pri pohľade z profilu vyniká typická SUV silueta kompaktných rozmerov, s kolesami umiestnenými takmer v rohoch karosérie. Na adekvátne veľkých 19-palcových diskoch sú stále obuté pneumatiky s adekvátnou výškou bočného profilu. Všeobecne veľkorysá plocha bočného presklenia zaujme citeľným presahom do siluety koncového stĺpika karosérie. Dynamický efekt typický pre modely Volkswagen aj v tomto prípade reprezentuje výrazný a pozvoľná stúpajúci bočný prelis, ktorého súčasťou sú aj kľučky dverí. Športovo ladená verzia R-line je ľahko identifikovateľná vďaka spodnému modulu dverí lakovaného vo farbe karosérie. Testovaný exemplár v tomto prípade ponúkol relatívne nenápadný farebný odtieň zastrešený striebornou metalízou s prívlastkom Reflex.

Volkswagen Tiguan pôsobí z každého uhla pohľadu robustne. Decentne prepracované zadné partie okrem efektu odolnosti záujmu taktiež prepracovaným svetelným podpisom. Pod novým a uhladenejším fabrickým logom, si svoje miesto našlo sebavedomé označenie modelu. Výbavová línia R-Line v zadnej časti dostala aj o niečo väčší strešný spojler. Jej súčasťou je aj športovo ladený zadný nárazník s dvoma pármi falošných výfukových koncoviek.

Optické svaly pri testovanom modeli vo všeobecnosti dotvára atraktívna výbava R-Line.

Priestranný interiér s prívetivým nádychom

Volkswagen Tiguan možno aj napriek jeho kompaktným rozmerom pokojne označiť prívlastkom SUV s prioritne rodinnou orientáciou. Kabína s množstvom praktických riešení ponúka až nečakane vzdušný koncept doplnený o množstvo praktických riešení známych z MPV modelov. Ešte pred vstupom na palubu chcem v tejto súvislosti pochváliť užitočný SUV prvok v podobe adekvátneho prekrytia prahov dverí.

Architektúra palubnej dosky konzervatívnejších tvarov ponúka zaujímavý mix automobilovej moderny s funkčnou klasikou. Do druhej spomenutej kategórie radím okrem prepracovanej ergonómie napríklad aj prítomnosť mohutného voliča automatickej prevodovky, resp. klasické hardwarové tlačidlá v jeho okolí. Nemci si v pri svojom kľúčovom SUV modeli dali záležať aj na precíznom dielenskom opracovaní skombinovanom s využitím hodnotných a na dotyk príjemných materiálov. Decentnú športovú prichuť R-Line pripomína tmavé čalúnenie stropu „karbónové“ dekorácie palubnej dosky či pedále z lesklého kovu.

Palubná doska SUV modelu Volkswagen Tiguan.

Na dotyk automobilovej moderny, naopak, odkazujú početné digitálne hračky. Štandardom skúšanej konfigurácie je plne digitálny prístrojový panel. Kvalitnej grafike so širokou škálou osobnej personalizácie vybrazovaných údajov palubného počítača sekunduje viacero schématických layoutov, známych už aj z iných modelov značky. Identicky kvalitný grafický svet využíva aj najnovšia verzia palubného infotainmentu. Dotykový displej je zabudovaný priamo do palubnej dosky a ponúka miernu orientáciou v smere na vodiča. Okrem už známych funkcií, palubný systém podporuje nadstavbu online aplikácií. Z užívateľského hľadiska som okrem kvalitného kamerového náhľadu a pohotovej odozvy na dotyk ocenil aj prítomnosť bezdrôtovej funkcie modernej mobilnej konektivity pre obe platformy.

Zaujímavý kompromis medzi funkčnou klasikou a digitálnymi hračkami reprezentuje samostatný modul klimatizácie s tzv. virtuálnymi tlačidlami. Obdobné riešenie ponúka Tiguan aj v rámci ovládacích prvkov na volante. Na odozvu virtuálnych plôšok si je v druhom spomenutom prípade potrebné určitý čas zvykať a takéto riešenie na konci dňa nemusí vyhovovať úplne každému.

Plne digitálny prístrojový panel je pri verzii R-Line štandardom.

Výhodou kompaktného SUV s logami značky Volkswagen je množstvo dobre využiteľných odkladacích priečinov. Kabína je nimi doslova posiata. Inšpiráciu vo svete MPV je cítiť predovšetkým zo schránky na vrchnej časti palubnej dosky alebo výklopných stropných priečinkov.

Jasnú príslušnosť ku kategórii automobilov s vyššou stavbou pripomína príjemne vyvýšený posed. Palec hore dávam aj veľmi dobrému výhľadu prakticky do všetkých strán. Silnou zbraňou testovaného modelu sú aj predné sedačky s originálnym motívom čalúnenia. Aj napriek decentnému náznaku bočného vedenia sú stále prioritne komfortné. To podčiarkuje aj široká škála možnosti ich individuálneho nastavenia.

Predné sedačky ponúkajú veľmi dobrý komfort.

Priestorovými podmienkami a celkovo vzdušným konceptom Tiguan príjemne šokuje aj v druhom rade. Bezpproblemový prístup zastrešuje optimálne veľký vstupný otvor. Okrem detí sa vzadu reálne pohodlne odvezie aj dvojica urastenejších dospelých. Pôsobivá je tu predovšetkým priestorová rezerva v oblasti pre nohy a kolená. Delená zadná lavica, po bokoch ktorej vznikol použiteľný výlisok na odloženie drobností je naviac posuvná. Príjemné cestovné pohodlie zadných pasažierov dotvárajú aj samostatné výduchy ventilácie, vyhrievanie sedadiel či prítomnosť zdrojových koncoviek.

Pozíciu rodinne orientovaného automobilu si VolkswagenTiguan obhájil aj v rámci batožinového priestoru. Základnú kapacitu s impozantným údajom až 615 litrov sa tu podarilo vykúzliť vďaka mechanizmu posuvnej zadnej lavice. Už v štandardnej pozícii so zadnými sedadlami celkom vzadu, je batožinový priestor symetrického tvaru viac reálne ako dostatočný.

Vzdušný koncept interiéru modelu Volkswagen Tiguan podčiarkuje nadštandardný priestor v druhom rade.

Z praktickej stránky je okrem háčikov, resp. 230V zdrojovej zásuvky, nutné vyzdvihnúť aj medzipodlahu. Tá umožňuje vytvorenie ideálnej roviny pri konfigurácii so sklopenými operadlami v druhom rade. Maximálna prepravná kapacita dosahuje až 1655 litrov. Drobnou chybičkou krásy testovanej konfigurácie je absencia rezervnej pneumatiky. Tá je ale dostupná za dodatočný príplatok 290 eur.

Volkswagen Tiguan R-Line ja na tom z hľadiska dostupnej výbavy veľmi dobre už v štandarde, teda bez priplácania ďalších prvkov z bohatého spektra individuálnych doplnkov. Automobilka výbavou v princípe kompenzuje aj nemalú výslednú cenovku testovanej špecifikácie. Štandardom sú v tomto prípade okrem už spomínaného atraktívneho optického balíčka R-Line napríklad aj: LED Matrix svetlomety s adaptívnou funkciou, digitálny prístrojový panel, ambientné podsvietenie či trojzónová automatická klimatizácia. Už v nižších výbavách sú okrem balíka asistenčných systémov k dispozícii napríklad aj vyhrievané sedačky, parkovací asistent, cúvania kamera, bezkľúčový prístup a štartovanie či elektrické otváranie batožinového priestoru.

Batožinový priestor ponúka v základe kapacitu až 615 litrov.

Multitalent

Definíciu všestranne orientovaného SUV Volkswagen, Tiguan dokonale spĺňa aj v rámci jazdných vlastností. Veľmi zaujímavo a z hľadiska celkového využitia tiež univerzálne pôsobí v tomto kontexte kombinácia slabšieho benzínového 2-litra s pohonom všetkých kolies.

Všestranný talent v praxi demonštruje excelentne vyladený podvozok s nezávislým zavesením všetkých kolies. Aj napriek tomu, že testovaný model disponoval adaptívnymi tlmičmi, možno všeobecnú charakteristiku pruženia označiť nemecky tuhú. To je pri dynamicky ladnej verzii R-Line v mojich očiach zároveň aj vítané. V komfortnom móde dokáže SUV s logom Volkswagen s 19-palcovými kolesami, na druhej strane, stále veľmi dobre odfiltrovať bežné nedokonalosti našich ciest.

Prednosťou testovaného modelu sú univerzálne jazdné vlastnosti.

Svoj skutočný potenciál Tiguan R-Line odhalí pri svižnej jazde po zakrútených okreskách. Príjemným prekvapením sú už vo východiskovom režime Normal, prakticky len minimálne náklony karosérie v zákrutách. Ešte viac stability a istoty je podľa očakávania k dispozícii v režime Sport. Pri vyššom rýchlostnom tempe a kvalitnom asfalte sa mi spoza volantu nechcelo veriť, že stále šoférujem, v princípe rodinne orientované SUV s vyššou stavbou. Pri milovníkov temperamentnej jazdy v rámci osobnej konfigurácie odporúčam zvážene výkonnejšej verzie motorizácie 2,0 TSI.

Testovaná pohonná jednotka napriek tomu disponovala dostatočným výkonom 190 koní. Svojim dynamickým potenciálom rozhodne neurazí, a to ani pri plne obsadenom vozidle. Od testovanej konfigurácie na druhej stane, ale nemožno očakávať vyslovene ostré, resp. športové ambície. Všestranný charakter dokáže aj v rámci reakcií pohonnej jednotky citeľne ovplyvniť zvolený jazdný režim.

Charakteristiku vozidla dokážu citeľne ovplyvniť adaptívne tlmiče a dostupné jazdné režimy.

Opozitom príjemne energického športového módu s adekvátnou odozvou smerom od pedála akcelerátora je šetriaci a benevolentnejší mód Eco. Tu sa už pohonné ústrojenstvo snaží, čo najviac využívať aj mód tzv. plachtenia. Vítaným spestrením jazdných režimov je individuálny mód, ktorý si je možné osobne prispôsobiť podľa vlastných preferencií.

Pochvalu si z užívateľského hľadiska zaslúži aj zladenie pohonnej jednotky s automatickou dvojspojkovou prevodovkou so siedmimi stupňami. Počas celého testu v rôznorodých podmienkach a situáciách, som v tomto kontexte ani raz nezaznamenal, že by prevodovka vyslovene váhala so zaradením adekvátneho prevodového stupňa. Veľmi presvedčivo a pohotovo automat reaguje aj na razantnejšie zošliapnutie „plynového“ pedála. Pri defenzívnej jazde tu zároveň nie je badať tendenciu o postáčanie pohonnej jednotky.

Vyváženosť pohonného reťazca dotvára optimálna súhra pohonnej jednotky a DSG automatu.

Všestrannú orientáciu Volkswagen Tiguan podčiarkol z hľadiska cestovného komfortu akustickej pohody aj pri dlhých diaľničných presunoch. Tu som ocenil aj precízne fungujúce asistenčné systémy. Testovaný model sa rozhodne nestratí ani pri pohybe mimo spevnených ciest. V teréne patrí v mojej optike medzi najlepších vo svojej kategórii.

Okrem adekvátnej svetlej výšky sa pod to podpísal predovšetkým sofistikovaný pohon všetkých kolies 4Motion. Že to mysli Tiguan s terénom vážne, dokazuje až dvojica offroad módov. Štandardné nastavenie dopĺňa ešte aj „profesionálna“ nadstavba. Tu si možné personalizovať mnoho funkcií, vrátane použitia zjazdového asistenta či činnosti parkovacích senzorov.

Volkswagen Tiguan je okrem asfaltových komunikácií suverénny aj v teréne.

S prispením elektronickej uzávierky diferenciálu XDS a inteligentnej funkcie pribrzďovania všetkých kolies si testovaný model hravo poradil aj s náročnými nástrahami vrátane kríženia náprav. V teréne je výhodou konštrukcia DSG prevodovky s mokrými spojkami. Jej krátkodobé prehriatie Tiguan v teste signalizoval len raz, a to v už prakticky „extrémnych“ podmienkach blatistého podkladu skombinovaného s krížením náprav.

Testovaná konfigurácia príjemne potešila aj z hľadiska nárokov na palivo. Pri pohodovom a predvídavom štýle jazdy dokáže výsledný priemer klesnúť výrazne pod hranicu 7 litrov. Naopak, pri vyslovene temperamentom štýle jazdy bola nameraná spotreba 8,6 l/100 km. Približne s 8-litrovým apetítom treba počítať aj v meste a na diaľnici. Výsledný priemer sa na konci týždňového testu ustálil na sympatickej hodnote 7,9 l/100 km. To je dokonca o niečo optimistickejšia hodnota ako sľubuje samotný výrobca.

Pre jazdu v teréne sú k dispozícii dva samostatné módy.

A celkový dojem?

Aj keď aktuálny Volkswagen Tiguan nepatrí medzi horujúce novinky, tak v našom teste dokázal prečo sa stále radí medzi špičku vo svojom segmente. V sumári ide o dokonalé univerzálne SUV, ktoré okrem svojej praktickej a rodinnej orientácie poteší tiež vyváženými jazdnými vlastnosťami. Do konceptu univerzálneho využitia sa oprimálne hodí testovaná benzínová motorizácia.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Volkswagen Tiguan 2,0 TSI 4Motion R-Line
Dĺžka: 4 509 mm
Šírka: 1 829 mm
Výška: 1 660 mm
Rázvor: 2 679 mm
Objem kufra: 615 litrov
Motor: zážihový
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 140/190
Krútiaci moment Nm: 320
Pohotovostná hmotnosť: 1710 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 214
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,4 s
Prevodovka: automatická dvosjpojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 8,0 – 8,2 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,9 / 100 km
Pneumatiky: Pirelli Scorpion

Verzia/cena

Volkswagen Tiguan 2,0 TSI 4Motion R-Line (testovaný model) od 42 790 €
Volkswagen Tiguan 1,5 TSI Evo Life (4×2 + 6 MT) od 30 590 €

Exit mobile version