Švédske Volvo už tradične reprezentuje vítané spestrenie automobilového sveta, kde sa severský štýl stretáva v jednom balení so sofistikovanými technológiami, užívateľskou prívetivosťou a obrovským dôrazom kladeným na aspekt bezpečnosti. V poslednom období sa automobilka sídliaca v meste Göteborg zaradila k tým výrobcom, ktorí svoju budúcnosť vidia prioritne v batériovom pohone. Tradičné modelové portfólio začali postupne rozširovať a dopĺňať elektrifikované pohonné jednotky z radu Recharge. Zástrčkový plug-in hybrid je dnes už k dispozícii v rámci takmer celého Volvo portfólia. Najvyššiu EV úroveň ale prirodzene reprezentujú 100% elektromobily. Už známu rodinu kompaktných SUV XC40 Recharge a C40 Recharge postupne rozšíria dva koncepčne úplne nové elektromobily z radu EX. Očakávaný príchod novej vlajkovej lode v podobe luxusného veľkého SUV EX90 len prednedávnom doplnil zástupca z opačného hierarchického spektra. Aktuálnou veľkostnou vstupenkou do sveta značky Volvo je malé a v mnohých ohľadoch revolučné Volvo EX30. Pri našom prvom stretnutí sme mali možnosť otestovať z hľadiska dojazdu atraktívnu „jednomotorovú“ verziu s väčšou kapacitou batérie.
Nové Volvo EX30 Single Motor Extended Range s pohonom kolies zadnej nápravy, 59 kWh batériou a v špičkovej výbavovej verzii Ultra, nám na test zapožičala spoločnosť Final-CD Premium.
Rýchle fakty:
- Švédske Volvo sa radí medzi tie automobilky, ktoré svoju budúcnosť vidia prioritne v plne elektrickom pohone. Okrem smelých vyhlásení, Severania už v tomto smere podnikajú reálne kroky. Dôkazom toho je aj atraktívna elektrická novinka s názvom EX30.
- Koncepčne úplne nový model Volvo EX30 predstavuje pre švédsku značku niekoľko naj. Aktuálne najmenšie Volvo okrem extrémneho dôrazu kladeného na pasívnu i aktívnu bezpečnosť si drží napríklad aj prvenstvo v disciplíne najrýchlejšie zrýchľujúceho modelu v histórii značky.
- Po optickej stránke sa nové SUV Volvo EX30 aj napriek čisto elektrickému pohonu drží autentického severského dizajnového rukopisu. Vo všeobecnosti uhladené a štýlové línie dopĺňajú signifikantné detaily ako je napríklad svetelný LED podpis s motívom Thorovho kladiva.
- Interiéru nového modelu Volvo EX30 dominuje štýlový minimalizmus doplnený o kvalitatívne vysoký štandard. Gro funkcií sa ovláda výhradne prostredníctvom centrálneho dotykového displeja. Kabína plná zaujímavých nápadov po veľkostnej stránke kopíruje štandard zaužívaný v triede malých SUV modelov.
- Z trojice nateraz ponúkaných verzií pohonu sa pri modeli Volvo EX30 formuje ako najracionálnejšie riešenie práve testovaná konfigurácia Single Motor Extended Range. Pohon výhradne zadnej nápravy a stále špičkový výkon je v tomto prípade skombinovaný s najschopnejším dojazdom, čím testovaný exemplár zároveň už prerastá primárne poslanie malých „mestských“ elektromobilov.
Fotogaléria Volvo EX30
História osobnej divízie značky Volvo sa datuje už od roku 1927. Automobily zo severu Európy si už za relatívne krátky čas vybudovali veľmi silné renomé aj vďaka svojej odolnosti a konštrukčnej robustnosti. Švédske modely sa zároveň stali rešpektovaným synonymom pre prvotriednu bezpečnosť posádky.
V aktuálnej modernej ére, keď sa automobilový segment vďaka nástupu moderných elektromobilov ocitol na prahu technologickej revolúcie, si Volvo vďaka silnému ekologickému, resp. udržateľnému podtónu zvolilo prioritnú orientáciu smerom k 100% batériovým vozidlám. Málokto zároveň tuší, že Švédi so 100% elektrickým pohonom v podobe konceptu miniauta Elbil experimentovali už v roku 1976. Pred približne 10-timi rokmi zašla batériová iniciatíva v podobe kompaktu Volvo C30 Electric ešte o krok ďalej. Za prvý sériový moderný elektromobil s logami značky Volvo možno napriek tomu označiť súčasný SUV model XC40 Recharge, po novom EX40 predstavený v závere roka 2019.
Švédi pri vývoji moderných elektromobilov úzko kooperuje so svojím aktuálnym vlastníkom, ktorým je významný koncern Geely Automobile. Nie je pritom žiadnym tajomstvom, že práve čínske spoločnosti aktuálne patria k lídrom v segmente plne elektrických automobilov. V praxi z toho prirodzene ťaží aj úplne nové Volvo EX30. Malé SUV je ako prvý model značky postavený na modernej elektrickej platforme SEA2. Novinka sa hierarchicky, resp. veľkostne radí práve pod model XC40. Podstatné je, že automobilka tu napriek tomu nepripúšťa žiadne kompromisy. Okrem vysokých nárokov kladených na bezpečnosť, na čele s extrémne tuhou karosériou a vyspelými asistenčnými systémami, sa testovaný model môže popýšiť niekoľkými naj, vrátane ambície stať sa vôbec najžiadanejším modelom značky. Veľký rešpekt tu budia aj výkonové parametre. Špičková dvojmotorová verzia sa stala vôbec najrýchlejšie akcelerujúcim sériovým počinom v histórii značky.
Vstupnou bránou do sveta EX30 je verzia Single Motor s pohonom zadnej nápravy a konštrukčne jednoduchšou LFP (lítium-železo-fosfát) batériou s kapacitou 51 kWh. Výkon elektromotora je vyladený na slušných 272 koní. Identickú výkonovú porciu distribuovanú výhradne na zadnú nápravu ponúka aj testovaný exemplár Single Motor Extended Range. Zásadným rozdielom je jeho sofistikovanejšia NMC (lítium-nikel-mangán) batéria s kapacitou 69 kWh. Identickú konštrukciu batérie využíva aj špičková verzia Twin Motor Performance s pohonom všetkých kolies. Dvojica elektromotorov disponuje v tomto prípade výkonom až 428 koní.
Čistý severský dizajn
Úplne nový model EX30 po dizajnovej stránke kombinuje vyvážene tradičné dizajnové Volvo línie s prvkami novej éry čisto elektrického pohonu. Aj napriek tomu, že ide o najmenší model značky, nemožno novinke uprieť atraktívny severský podtón skombinovaný s viacerými prepracovanými detailmi. Príslušnosť k SUV segmentu testovaný exemplár pripomína aj robustným a zároveň vizuálne odolným nádychom.
Opticky uhladené predné partie zaujmú svojím pomerne kolmým sklonom. Prirodzene vysoký dôraz kladený na čo najoptimálnejšie obtekanie vzduchu tu pripomínajú efektne sa zaobľujúce rohy karosérie. Aj napriek absencii pre elektromobil zbytočnej masky si dizajnéri zaslúžia pochvalu za štýlové zakomponovanie fabrického loga vrátane jeho diagonálneho segmentu. To si svoje prirodzené miesto našlo v opticky uhladenom čelnom module lakovanom vo farbe karosérie. Za najvýraznejší vizuálny prvok prednej časti možno napriek tomu označiť originálne stvárnenie full-LED svetlometov. Okrem tradičnej siluety tzv. Thorovo kladiva púta svetelný podpis pozornosť aj s prispením graficky atraktívnych pixelových segmentov. Spokojný som bol aj s primárnou funkciou svetiel v podobe za tmy presvedčivého svetelného výkon s príjemnou šírkou svetelného kužeľa. Aj napriek efektnému vzhľadu svetlá modelu EX30 v žiadnej verzii nedisponujú sofistikovanejšou funkciou tieňovania. Jej čiastočnou náhradou je automatické prepínanie diaľkového módu. To ale v rámci prepínania svetelných módov z času na čas reaguje až príliš „zbrklo“, resp. impulzívne. Kontrastne čiernym dizajnovým modulom s funkčnými veternými prieduchmi je modul svetlometov opticky prepojený so spodnou líniou nárazníka. Drsný SUV nádych pri jeho spodnej siluete najviac pripomína ochranné oplastovanie so zaujímavou štruktúrou.
Aj pri pohľade z profilu pôsobí nové Volvo EX30 atraktívne a robustne. Optické svaly tu okrem výraznej línie ochranného oplastovania na prahoch karosérie pripomínajú aj vytiahnuté blatníky. Suverénny jazdný prejav tu zároveň podvedome evokujú krátke previsy skombinované s kolesami umiestnenými prakticky v rohoch karosérie. Dynamický nádych v sumári dotvára aj postupne sa zužujúca línia bočného presklenia. Na vo všeobecnosti robustnom prevedení zadného stĺpika karosérie si našlo svoje miesto označenie modelu. Efektné dvojfarebné lakovanie je k dispozícii už od prostrednej výbavy Plus. Testovaný exemplár kombinuje kontrastne čiernu strechu s bielou metalízou s prívlastkom Crystal White. Už od prostrednej výbavy sú zároveň k dispozícii aj výrazné dvojfarebné disky kolies s aerodynamickým efektom a priemerom 19 palcov. Za príplatok ich v prípade top výbavy môže ale nahradiť až 20 palcový ekvivalent.
Veľmi zaujímavo dizajnový prístup ponúka novinka aj v rámci svojej zadnej časti. Čisté a pre Volvo príznačné geometrické línie sú v tomto priestore skombinované s originálnym modulom koncových full-LED svetiel opticky rozdelených do dvoch modulov. Vrchný z nich zabieha takmer až do línie strešného spojleru, čo je pre SUV modely švédskej značky signifikantným dizajnovým prvkom. Zaujímavo tu pôsobí aj farebne kontrastná obdĺžniková línia s centrálne umiestneným názvom automobilky. Robustný SUV dojem aj v tomto priestore formuje masívny nárazník s výraznou plastovou ochranou.
Kabína v štýle moderného minimalizmu
Inovatívny prístup si novinka značky Volvo osvojila aj v rámci svojho interiéru. Z hľadiska emócií a celkového dizajnového stvárnenia tu je aj tu cítiť efektný minimalizmus skombinovaný so štýlovou severskou atmosférou. Vyššie spomínanú SUV robustnosť v rámci praktických detailov čiastočne degraduje menej praktický detail v podobe len čiastočného prekrytia prahov dverí.
Model EX30 si koncepčný minimalizmus osvojil aj v rámci „kľúčika“, bez akýchkoľvek tlačidiel. Dizajnová krabička automaticky reaguje želaným úkonom spoľahlivo a plne automaticky pri priblížení resp. oddialení sa od vozidla. Aj napriek tomu, že sa elektrická novinka snaží v kabíne pracovať s udržateľnou atmosférou vyšperkovanou používaním recyklovaných materiálov, tak tu je stále citeľný aj takpovediac luxusný, resp. prémiový nádych. Úplnou samozrejmosťou je maximálny dôraz kladený na precíznu kvalitu dielenského opracovania. Materiálovú skladbu testovanej konfigurácie opticky osviežili plochy v slabomodrom odtieni. Opticky štýl s názvom Denim je jedným z troch dostupných obkladových riešení a v praxi odkazuje na dekorácie z recyklovanej džínsoviny. Z ďalších dizajnovo prepracovaných detailov tu stoja za zmienku aj ergonomicky príjemné vnútorné kľučky dverí v hodnotnom kovovom prevedení.
Architektúra palubnej dosky si na veľké prekvapenie vystačí prakticky bez akýchkoľvek tlačidiel. Dôraz na dizajnovú čistotu umocňuje aj na prvý pohľad ukrytá odkladacia priehradka v palubnej doske s netradičnou centrálnou pozíciou. Prístup do nej sa mimochodom taktiež realizuje prostredníctvom dotykového ovládania infotainmentu. Zaužívanú automobilovú ergonómiu v prípade modelu EX30 najviac pripomína multifunkčný volant so síce virtuálnymi, no stále príjemne prehľadnými tlačidlami. Nenápadný modul s klasickými tlačidlami Švédi ale paradoxne „ukryli“ v priestore stropného osvetlenia. Tu si svoje miesto okrem núdzových SOS tlačidiel našlo aj sekundárne ovládanie výstražného blikania všetkých štyroch smeroviek.
Elektrická novinka s logami značky Volvo si v rámci maximálneho minimalizmu zároveň vystačí s jediným centrálnym displejom. Pôvodný priestor pre prístrojový panel nahrádza dnes už legislatívne povinný snímač monitorujúci bdelosť vodiča. Všetky dôležité údaje o jazde, vrátane ukazovateľa rýchlosti, sú permanentne umiestnené vo vrchnej časti multimediálnej obrazovky v strede palubnej dosky. Pri kontrolovaní aktuálnej rýchlosti je tak prirodzene nutný decentný zrakový odklon, čo v praxi nemusí vyhovovať úplne všetkým vodičom. Zo subjektívneho hľadiska by som preto ako alternatívu privítal aj prítomnosť Head-up displeja, ktorý ale model EX30 neponúka ani v opcii.
Funkčnou chybičkou krásy vertikálne orientovanej centrálnej obrazovky s uhlopriečkou 12,3 palca je aj pomerne minimalistické vyobrazenie niektorých dôležitých údajov vrátane aktuálneho dojazdu či nabitia batérie. Kontrola v princípe dôležitých parametrov si už predsa len vyžaduje o niečo sústredenejší pohľad. To sa z času na čas ale „nepáči“ práve asistentovi monitorujúceho pozornosť vodiča.
Dotyková obrazovka si na druhej strane zaslúži pochvalu za precízne jemnú a ostrú grafiku, vrátane panoramatického kamerového náhľadu. Palec hore dávam aj príkladne pohotovým reakciám na dotykové povely. Terajšiu komunikáciu v češtine by v rámci automatického upgradu SW mala už čoskoro nahradiť slovenčina. Volvo je dnes jednou z mála automobiliek, ktorá vsádza na spoluprácu s technologickým gigantom Google. Hlavnú plochu obrazovky z tohto dôvodu vypĺňa notoricky známy a z funkčnej stánky neprekonaný mapový podklad. Model EX30 zároveň chválim aj za precízne pracujúcu funkciu plánovania nabíjacích prestávok pri dlhých presunoch. Samozrejmosťou je tu aj výber najvhodnejšej nabíjacej stanice vrátane zohľadnenia nabíjacieho výkonu.
Rozhranie Google s možnosťou personálnej inštalácie obľúbených aplikácii zároveň zmysluplne nahrádza modernú mobilnú konektivitu. Čas strávený na nabíjacej stanici si je možné skrátiť napríklad prostredníctvom rozhrania Youtube. Spodná časť displeja ponúka permanentnú prítomnosť najdôležitejších skratiek. Okrem nastavenia klimatizácie, vyhrievania sedadiel alebo hlasitosti audia, sa je na tomto mieste možné „prepnúť“ aj do nastavení vozidla. V pestrom spektre rôznorodých funkcií sa pri verzii Single Motor okrem iného nachádza aj možnosť nastavenia odozvy riadenia, či aktivácia zjazdového asistenta. V spodnej lište je zároveň možné pohotovo deaktivovať alebo spustiť „najotravnejšie/najobľúbenejšie“ asistenčné systémy. Sem sa radí monitorovanie jazdných pruhov, resp. upozornenie na prekročenie rýchlostných limitov. Na identickom mieste si našla svoju pozíciu aj funkcia intenzívnejšej rekuperácie One pedal drive.
Zaujímavosťou je, že vstup do rozhrania palubného počítača s grafickým vyobrazením spotreby energie, si vyžaduje následnosť viacerých „klikov.“ Vyobrazenie mnou preferovaného údaja o spotrebe by som aj z tohto dôvodu privítal v permanentnej prítomnosti v hornej časti obrazovky v susedstve činností asistenčných systémov. Koncepčne jednoducho Švédi vyriešili aj záložku s nabíjaním vozidla. Prehľadnému rozhraniu základných nastavení by ale predsa len pristalo aj vyobrazenie aktuálneho nabíjacieho výkonu. Na novú digitálnu éru reaguje nové Volvo EX30 aj v podobe moderného digitálneho rádio signálu spojeného s o niečo slabším príjmom staníc vysielaných v u nás stále klasickom FM pásme.
Kreatívny prístup si Volvo zvolilo aj pri lakťovej opierke. Práve na tomto mieste si našlo svoje miesto elektrické ovládanie okien. V tejto súvislosti ale zamrzí prítomnosť automatickej funkcie prítomnej len pri spúšťaní. V čelnej časti modulu opierky je zároveň „ukrytý“ výsuvný priečinok, ktorý je možné prerobiť aj na držiak na nápoje. Ďalší veľkorysý priestor na odloženie už aj väčších predmetov oddeľuje zónu vodiča a predného spolujazdca. Svoje miesto si tu našli aj USB konektory, resp. podložka s funkciou indukčného nabíjania smartphonu.
Príjemne vzdušný koncept prednej časti kabíny ešte viac vyšperkoval prirodzene vyšší SUV posed skombinovaný s veľmi dobrým výhľadom z vodidla. Pohodlné predné sedačky bez výraznejšieho bočného vedenia sa aj napriek príslušnosti k B-SUV segmentu vyznačujú dospelými rozmermi s adekvátnou dĺžkou sedákov i operadiel. V druhom rade už novinka s logom značky Volvo podstatne viac pripomína svoju segmentovú príslušnosť. Druhý pár dverí ponúka o niečo menší uhol otvorenia. Potencionálne urastenejší zadní pasažieri musia zároveň počítať s užším vstupným otvorom, pod ktorý sa s najväčšou pravdepodobnosťou podpísali výstuhy karosérie súvisiace s vysokým dôrazom na bezpečnosť.
V zadnej časti kabíny sa budú najlepšie cítiť deti, resp. dvojica dospelých nižšieho vzrastu. Pri svojej výške cca 185 cm a prednej sedačke nastavenej na identickú pozíciu som už pociťoval priestorový limit pre kolená. Naopak stále značná rezerva priestoru tu bola k dispozícii pre oblasť hlavy. Podpísala sa pod to efektná presklená strecha, ktorá je automatickou súčasťou testovanej konfigurácie. Chýbajúci tieniaci element v zimnom, resp. jarnom období nepredstavoval žiadny problém. Ako tomu bude s potencionálnym prehrievaním interiéru počas horúcich dní, ukážu až reálne letné podmienky.
Model EX30 si v druhom rade zaslúži uznanie za prítomnosť stále vysokého kvalitatívneho štandardu, teda bez očividného a v danom segmente úplne bežného šetrenia napríklad na výplniach vnútorných dverí. Vďaka prítomnosti elektrického ovládania okien na stredovej opierke je aj v module druhého páru dverí k dispozícii pomerne objemná priehradka. Absenciu výklopnej stredovej opierky pri veľkosti vozidla nepovažujem za nedostatok. Komfort zadných pasažierov zároveň vylepšuje prítomnosť nabíjacích USB slotov.
Za prednosť elektrickej novinky možno z praktického hľadiska označiť koncept batožinového priestoru. V reči čísel adekvátny parameter 318 litrov v praxi ešte viac vylepšuje príjemne symetrické tvarovanie. Reálne možnosti, čo všetko je možné v „kufri“ prepraviť, demonštruje vtipný detail v podobe manuálu na dverách batožinového priestoru. Z praktickej stránky chválim prítomnosť poctivého čalúnenia bočných stien, elektrické otváranie, 12V zásuvku či polohovateľnú medzipodlahu. K optimálnej rodinnej všestrannosti mi tu chýba snáď len prítomnosť háčikov na tašky. Pod úroveň medzipodlahy je možné odložiť množstvo drobností či nabíjacie káble. Povinná výbava, resp. opravná sada sa zmestí do ešte o úroveň nižšieho výlisku, ktorý neobmedzuje priestor v prípade nižšej konfigurácie ložnej plochy. Medzipodlaha zároveň umožňuje docieliť konfiguráciu s ideálnou rovinou pri sklopených operadlách v druhom rade. Maximálna prepravná kapacita dosahuje 904 litrov. Vítaným spestrením je aj prítomnosť dodatočného úložného priestoru pod prednou kapotou so symbolickou kapacitou 7 litrov.
Testované Volvo EX30 v najvyššej výbave Ultra, už bez nutnosti ďalších príplatkov, disponuje aj prvkami, ako spomínaná panoramatická strecha, kompletný balík asistenčných systémov, prepracovaný panoramatický kamerový náhľad na okolie vozidla, elektricky ovládané predné sedačky, sofistikovaný parkovací asistent, ako aj výkonnejšia 22 kW palubná nabíjačka. Z opciových prvkov dáva pri elektromobile zmysel vyhrievanie predných sedadiel resp. volantu. Už aj v nižších výbavách je k dispozícii pekne hrajúce audio harman/kardon, dvoj-zónová automatická klimatizácia s funkciou monitorovania kvality ovzdušia v kabíne, zadná parkovacia kamera, či inteligentne vyriešený bezkľúčový prístup a štartovanie.
Temperamentný elektromobil
Autentický zážitok zo sofistikovaných technológií ponúka nové Volvo EX30 aj v disciplíne jazdných vlastností. Veľmi zaujímavo a zároveň návykovo v tomto kontexte pôsobí už spomenutá absencia „štartovacieho“ procesu. Na palube plne elektrickej novinky stačí zaradiť požadovaný smer jazdy a malé SUV je následne veľmi rýchlo na daný úkon reálne pripravené.
Testovaná konfigurácia s len jedným elektromotorom a zároveň vyššou kapacitou batérie je najvhodnejšou alternatívou pri prioritnom zacielení na čo najvyšší dojazd. Ak sa pri danom parametri pristavím optikou segmentovej príslušnosti, tak Volvo EX30 Single Motor Extended Range považujem za veľmi dospelý elektromobil.
Celkovú dospelosť dotvára aj suverénne vyladenie podvozku. Testovaná konfigurácia s 19 palcovými diskami kolies a zároveň aj stále príjemnou výškou bočného profilu pneumatík, ponúka takmer optimálny kompromis medzi jazdným komfortom a zážitkovým potenciálom. Elektrická novinka dokáže v praxi s až nečakanou ochotou odfiltrovať nielen bežné, ale už aj o niečo väčšie nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. Vyslovene nočnou morou v tomto prípade zároveň nie je ani nechcené „trafenie“ prepadnutého kanalizačného poklopu v mestskej džugli.
Pri svižnejšej jazde po okreskách so zvlneným povrchom je zároveň cítiť aj konštrukčne výraznú tuhosť karosérie, čo je jedným zo základných pilierov motoristicky známej vysokej bezpečnosti modelov značky Volvo. Aj napriek o niečo vyššej SUV stavbe karosérie nie je modelu EX30 proti srsti ani dynamická jazda po obľúbených okreskách plných zákrut. S prispením prirodzene nízkeho ťažiska dokáže v danom režime novinka značky Volvo precízne maskovať svoju prirodzene vyššiu pohotovostnú hmotnosť. Tá sa v prípade konfigurácie Single Motor Extended Range mimochodom ustálila na v EV segmente príjemnej hodnote cca 1,7 tony. Pri vyslovene dynamických prejazdoch cez tiahle zákruty tu napriek tomu treba počítať aj s autentickými, no nepríjemnými náklonmi karosérie.
Prioritou elektrickej novinky aj napriek veľmi slušnému výkonovému potenciálu ostáva užívateľská racionalita. Tomu zodpovedá napríklad aj „ľahučké“, no zároveň adekvátne strmé vyladenie riadenia. Odozvu spätnej väzby si je mimochodom možné v menu infotainmentu nastaviť v troch samostatných úrovniach. Aj v najtuhšom móde možno jeho odpor označiť skôr ako symbolický.
Zaujímavosťou je, že testovaná jednomotorová konfigurácia nedisponuje dnes už bežným prepínaním jazdných módov. Švédi sa aj v tomto prípade prioritne sústredili na maximálnu užívateľskú jednoduchosť. Dostupná dynamika vozidla sa tak v praxi prioritne odvíja od intenzity stláčania pedála akcelerátora.
Veľkú pochvalu si zaslúži vysoký dôraz kladený na čo najlepšie odhlučnenie priestoru pre posádku. Prirodzene tichý chod elektromobilu vyslovene nenarúša ani potenciálny aerodynamický odpor pri vyššom rýchlostnom tempe. S ponúkanou akustickou pohodou som bol veľmi spokojný aj pri diaľničných presunoch. Pri sústredení sa na zvukový doprovod jazdy sa pri vyššom tempe sa tak ako najslabší článok prejavili zimné pneumatiky značky Nokian, ktoré už samé o sebe nepatria medzi tie najtichšie.
Pre bezproblémové fungovanie v meste, resp. iných stiesnených priestoroch, má nové Volvo skvelé predpoklady vďaka veľmi dobrej obratnosti spojenej s príjemným polomerom potrebným na otočenie vozidla. Pri posúvaní sa v kolónach mi vo výbave ale paradoxne chýbala funkcia Auto Hold. Nad drvivou väčšinou rozmerovo podobných elektromobilov vyniká novinka značky Volvo ponúkanými výkonovými parametrami. Už testovaná „základná“ jednomotorová verzia s pohonom výhradne zadnej nápravy je vyladená na výkon až 272 koní. Prednosťou elektrického konceptu pohonu je precízna jazdná dynamika s okamžitým, no zároveň aj lineárnym nástupom deklarovaného maximálneho krútiaceho momentu.
Reálne veľmi spokojný som bol okrem okamžitých rozjazdov aj s jazdnou dynamikou pri pružných zrýchleniach. V pásme „zákonných“ limitov sú pre testovaný exemplár hračkou aj bezpečné predbiehacie manévre. So energickými výkonnými parametrami v kombinácii so zadným náhonom si s prispením elektronických anjelov strážnych pritom v bežnom živote hravo poradia aj menej skúsení vodiči.
Elektrická novinka značky Volvo má veľmi prirodzene prednastavenú brzdnú rekuperáciu. Aj v tomto prípade sú k dispozícii prakticky len dva varianty účinnosti. V základnom režime EX30 po uvoľnení pedála akcelerátora rekuperuje a spomaľuje skôr decentne. Výraznejší rekuperačný mód zastrešuje funkcia One Pedal Drive. Aj napriek názvu funkcie nie je vozidlo možné pri bežnej jazde, teda bez vysloveného snaženia ovládať len pedálom akcelerátora. V sumári tu ale musím vyzdvihnúť celkovo inteligentné vyladenie danej funkcie. To je aj pri jazde vo vyššom rýchlostnom tempe spojené skôr s prirodzenejším a nie vyslovene intenzívnym spomaľovaním.
Koncepčne atraktívna novinka s SUV karosériou ponúka s prispením garantovanej svetlej výšky 165 mm určitú porciu slobody aj pri pohybe mimo spevnených ciest. Na druhej strane platí, že od verzie s pohonom len zadných kolies netreba očakávať žiadne prehnané offroad zdatnosti. Na limit pohonu zadnej nápravy som pomerne rýchlo narazil pri pohybe na podmočenej tráve. Model EX30 v daných podmienkach posielalo svoj nemalý výkon na kolesá zadnej nápravy, možno až zbytočne impulzívne a to aj pri vyslovene jemnej práci s pedálom akcelerátora. V šmykľavom prostredí môže prísť v mnohých prípadoch veľmi vhod prítomnosť zjazdového asistenta, ktorým testovaná konfigurácia disponuje už automaticky.
Rozmerom a prioritnému poslaniu elektrickej novinky konštruktéri prispôsobili aj kapacitu vstavaného akumulátora. Pri testovanej vyššej konfigurácii je k dispozícii celkovo 69 kWh. Reálne využiteľná kapacita je o niečo nižšia (64 kWh). Špičková výbavová verzia Ultra už automaticky disponuje násobne vyšším nabíjacím výkonom vstavanej palubnej nabíjačky s hodnotou 22 kW. Pri vhodnej infraštruktúre tak na plné zotavenie batérie v domácom prostredí postačuje časový interval len cca 4 hodiny.
Aj napriek svojej primárne mestskej orientácii je novinka plne použiteľná aj pri dlhších presunoch. Volvo pri DC nabíjaní striedavým prúdom deklaruje výkon na úrovni 153 kW. Pri reálnej skúške na 150 kW stojane a stále o niečo chladnejších poveternostných podmienkach sa v optimálnom okne nabíjania výkon pohyboval v stále slušnej hodnote okolo 130 kW. Na dostatočné zotavenie akumulátora z 20 na cca 80% je potrebná približne pol hodinová prestávka.
Do vysokého bezpečnostného štandardu zapadá taktiež široká paleta v princípe dobre pracujúcich asistenčných systémov. Veľkú pochvalu si zaslúži precízne vyladený adaptívny tempomat obohatený aj o funkciu zmeny jazdného pruhu. Za menej intuitívnu tu považujem čítačku dopravných značiek. S danou funkciou súvisí úzko aj už povinná legislatívna novinka v podobe „inteligentného“ obmedzovača rýchlosti s možnosťou pomerne pohotovej deaktivácie. O niečo „komplikovanejšie“ sa už v štruktúre menu vypína v mnohých prípadoch premotivovaný asistent bdelosti vodiča. Pri ponechaní všetkých pomocníkov v činnosti sú na druhej strane užívateľskou výhodou v princípe stále znesiteľné akustické doprovody. Hravý a originálny zvuk model EX30 mimochodom ponúka aj pri aktivovanej smerovke.
Poveternostné testovacie podmienky v období končiacej zimy a prichádzajúcej jari si ešte stále vyžadovali adekvátny tepelný komfort s permanentnou funkciou klimatizácie v Eco móde. Nameraná spotreba s hodnotou 20,5 kWh kWh/100 km sa aj z tohto dôvodu ustálila na o niečo vyššej hodnote, ako deklaruje samotná automobilka. V mantineloch reálnej jazdnej dynamiky ale považujem dosiahnutý výsledok za stále plne akceptovateľný. Kombinovaný dojazd hravo a s prehľadom pokorí 300 km hranicu. S vyslovene ľahkou nohou nie je pritom žiadnou utópiou o niečo nižší celkový priemer úbytku energie. S apetítom 15,9 kWh bol model EX30 logicky najúspornejší v meste. Len o niečo vyššie nároky (17,8 kWh/100 km) si novinka vypýtala na okreskách. „Najsmädnejší“ bol elektromobil s logami značky Volvo s hodnotou 25,8 kWh na každých 100 km podľa očakávania na diaľnici. Aj v tomto prípade je ale reálny maximálny diaľničný dojazd na úrovni takmer 250 km.
A celkový dojem?
Nové a v mnohých ohľadoch aj revolučné Volvo EX30 je koncepčne prvým sériovým modelom postaveným v duchu aktuálnej filozofie tradičnej značky. Severan so štýlovým dizajnom exteriéru a minimalistickým prístupom v kabíne prináša do segmentu malých elektromobilov sofistikovaný dôraz na maximálnu bezpečnosť a zároveň prakticky bezkonkurenčné výkonové parametre. Hierarchicky prostredná verzia pohonu Single Motor Extended Range s väčšou batériou a pohonom výhradne zadnej nápravy svojou celkovou univerzálnosťou zároveň prerastá formát mestského elektromobilu.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Volvo EX 30 Single Motor Extended Range RWD Ultra
Dĺžka: 4 233 mm
Šírka: 1 940 mm
Výška: 1 549 mm
Rázvor: 2 650 mm
Objem kufra: 318 litrov
Motor: elektrický (zadný elektromotor)
Pohon: zadných kolies
Výkon kW/koní: 200/272
Krútiaci moment Nm: 343
Pohotovostná hmotnosť: 1755 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 5,3 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 1-stupňová redukčná
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 17,0 kWh na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 20,5 kWh/100 km
Kapacita batérie: 69 kWh
Dojazd podľa výrobcu: 476 km
Výkon rýchlo-nabíjania: 153 kW
Pneumatiky: Nokian WR Snowproof
Verzia/cena
Volvo EX30 Single Motor Extended Range RWD Ultra (testovaný model) od 49 850 €
Volvo EX30 Single Motor RWD Core (51 kWh batéria) od 37 950 €