Najväčšej automobilke z krajiny vychádzajúceho slnka sa v poslednom období na európskych trhoch vrátane toho slovenského mimoriadne darí. Nosným pilierom úspechu značky Toyota je bezpochyby legendárna spoľahlivosť. Avšak Japonci svojej konkurencii odskočili aj na poli technológii. Toyota je dlhodobo svetovým lídrom v kategórii automobilov s hybridným pohonom. Bohatá paleta hybridných modelov pomohla automobilke v porovnaní s konkurenciou s až prekvapivo „hladkým“ a bezproblémovým prechodom na aktuálne najprísnejšiu európsku emisnú legislatívu. V neposlednom rade je Toyota na výslní aj vďaka bohatej palete úplne nových modelov. Záujem zákaznikov sa v tomto smere sústredí predovšetkým na novú generáciu SUV RAV4, ako aj nové modely z rodiny Corolla. Mierne v úzadí za obľúbenými modelmi stojí európska vlajková loď. Reč je o novej generácii veľkého sedanu Toyota Camry, ktorý sa po rokoch absencie vrátil na európske trhy a my sme ho podrobili redakčnému testu.
Nový model Toyota Camry 2,5 Hybrid, so zážihový atmosférický 4-valec, skombinovaným s hybridným systémom a tradičnou e-CVT prevodovkou, v najvyššej výbave Executive, nám na test zapožičala spoločnosť AT a.s. Žilina, autorizovaný predajca vozidiel Toyota.
Rýchle fakty:
- Nová generácia Toyota Camry nahrádza v Európe terajší modelový rad Avensis. V tomto prípade ale nejde o priameho nástupcu. Model Camry je v porovnaní s Toyota Avensis rozmerovo aj priestorovo citeľne väčšia. Novinka je k dispozícii len s jedným typom karosérie a to ako sedan, resp. limuzína.
- Toyota Camry sa vyrába už od roku 1982. Slávne meno si urobila predovšetkým na americkom trhu, kde patrí dlhodobo medzi absolútne najžiadanejšie automobily.
- Toyota to s dizajnovou premenou svojich modelov myslí celkom vážne. Víziu prezidenta automobilky Akia Toyodu v tomto smere napĺňa aj model nový model Camry. Jej zaujímavý a neopozeraný dizajn hľadal inšpiráciu vo svete elegantných vodných plavidiel.
- Camry šokuje aj svojim vnútorným priestorom. Novinka balansuje na pomedzi segmentu D a E čomu zodpovedajú aj nadštandardné priestorové podmienky v druhom rade. Za príplatok je tu k dispozícii balík VIP, ktorý novinku posúva dokonca do pozície riaditeľskej limuzíny.
- Na slovenskom trhu je Camry k dispozícii výhradne s hybridným pohonom, čo je paradoxne tá najlepšia správa. Dokonalý vyladený hybridná technológia, dnes už skutočne dokáže konkurovať naftovým motorizáciam. Okrem prekvapivo dobrej spotreby paliva sme ocenili aj špičkový a suverénny podvozok.
Model Toyota Camry debutoval už v roku 1982. Veľký japonský sedan sa počas svojej existencie prepracoval nielen medzi najžiadanejšie automobily v USA, ale medzi globálne najpredávanejšie sedany. Do dnešných dní sa z modelu Camry minulo už viac ako 19-miliónov kusov! V Európe sa naposledy oficiálne predávala 5. generáciu, ktorú od roku v roku 2004 zastúpil model Avensis. Aktuálne sa karta otočila. Do Európy sa opäť vracia slávne Camry a vo svojom ôsmom vydaní paradoxne nahrádza model Avensis.
Narastajúca popularitu vozidiel typu SUV sa podpísala pod ukončenie produkcie modelu Toyota Avensis. Stále však existuje nezanedbateľné množstvo zákazníkov, ktorí nedajú na tradičné limuzíny dopustiť. Pre tých má Toyota vo svojom portfóliu najnovšiu verziu modelu Camry, ktorá sa do Európy vrátila približne po 15 rokoch. V porovnaní s posledným modelom Avensis predstavuje novinka obrovský skok. Určitou nevýhodou je dostupnosť „len“ jednej karosárskej verzie typu sedan. Už na pohľad majestátna limuzína je v porovnaní s duchovným predchodcom o takmer 18 cm dlhšia. O citeľných 12,5 cm si polepšil aj rázvor náprav, čo sa pozitívne premietlo do veľkorysých priestorových pomerov v kabíne.
Aj napriek spojitosti s americkým trhom je nový model Camry technicky mimoriadne vyspelý. Základom je aj v tomto prípade platforma TNGA, konkrétne na špecifikácii GA-K, určená pre „veľké“ vozidlá. Množstvo komponentov vrátane hybridného pohonu novinka zdieľa so svojim prémiovým súrodencom, ktorým je model Lexus ES. Z technických zaujímavostí vypichnime napríklad nové štvorbodové zavesenie pohonnej jednotky, čím sa podarilo citeľne eliminovať nežiaduce vibrácie.
Za „veľkou mlákou“ sa model Toyota Camry ponúka aj s čisto benzínovým 6-valcom 3,5 V, resp. 4-valcom 2,5 Dynamic Force. V Európe aktuálna situácia spomínaným pohonným jednotkám príliš nepraje. Aj preto sa Toyota rozhodla pre vyslovene racionálny ťah a na našom trhu je novinka k dispozícii len s hybridným pohonom. Srdce benzínovo-elekrického pohonu tvorí úplne nový atmosférický 4-valec 2,5 Hybrid Dynamic Force. Sekunduje mu elektromotor čerpajúci energiu z NiMH batérií umiestnenými pod zadnými sedadlami. Celkový výkon hybridnej sústavy dosahuje 218 koní. Pohonné ústrojenstvo aj v tomto prípade spolupracuje výhradne s automatickou e-CVT prevodovkou.
Majestátny vzhľad
Dôkazom toho, že Toyota už nevyrába nudné autá je aj testovaná novinka. Zaujímavý a neopozeraný vzhľad môže byť určite jednou z výhod tohto modelu. Na tím dizajnérov pritom čakala pomerne veľká výzva. Nové Camry je opäť globálnym modelom a páčiť by sa mal zíkaznikom na všetkých dôležitých trhoch. Najnovšia verzia veľkého sedanu si zobrala dizajnovú inšpiráciu zo sveta morí a oceánov. Samotný výrobca hovorí o novom dizajnovom jazyku s názvom „Catamaran Undre Priority“. Katamaran je atraktívna loď s dvoma trupmi. Na tento typ plavidla najviac odkazuje predná časť novinky.
Obrovská mriežka chladiča s pozdĺžnymi lamelami sivej farby vypĺňa podstatnú časť predného nárazníka. Neopozeraný dizajnový zážitok navodzujú i elegantné predné svetlomety. V našom prípade sme mali k dispozícii špičkovú Bi-LED technológiu s presvedčivým svetelným účinkom, ako aj veľmi dobre fungujúcou funkciou automatického prepínania. Fabrické logo s „modrým“ akcentom pripomína, že Camry vo svojich útrobách ukrýva hybridnú technológiu.
Bočné partie zdobia elegantné línie a krivky. Zaujímavá je v tomto smere znížená línia bočných okien. Toto riešenie okrem dizajnového efektu so sebou prináša tiež lepší výhľad pre posádku. Japonská racionalita opäť zvíťazila pri veľkosti kolies. Špičková výbava totiž disponuje elegantnými diskami s adekvátnym priemerom 18 palcov.
Zadná časť s postupne klesajúcou líniou zadného okna pripomína svojou siluetou elegantné kupé. Určitú športovú príchuť pridáva naznačený spojler na veku batožinového priestoru. Úzke koncové svetlá novinku opticky ešte viac rozširujú a tlačia k zemi. Sympatické je, že aj napriek hybridnej technike zostal v jednoducho tvarovanom zadnom nárazníku priestor aj pre reálnu koncovku výfukového systému.
Priestranný interiér s nádychom luxusu
Toyota Camry bola vždy „veľkým autom“. Ak by sme to mali spresniť, tak japonská limuzína svoji rozmery balansuje na hranici strednej až vyššej strednej triedy. Majestátnosť zovňajška sa v pozitívnom smere preniesla aj do interiéru. Veľkorysé priestorové pomery v kabíne naznačujú prečo je tento model tak veľmi obľúbený na americkom trhu.
Koncepcia a logika interiéru na druhej strane zaručuje, že aj terajší majitelia „menších“ modelov značky Toyota sa v novom Camry budú cítiť ako doma. Použité materiály možno považovať za veľmi kvalitné. Špičkovú úroveň približujúcu sa k prémiovému segmentu následne ponúka aj ich dielenské opracovanie. Na pomyselnú prémiu chýba tejto kabíne už len pomyselný krôčik, spojený s nutnosťou došperkovania niektorých drobných detailov. Pravdepodobne ide ale čiastočne aj o zámer. Toyota by v tomto smere následne možno až príliš konkurovala “sesterskej prémiovke” s logom Lexus. Z vyslovene neprémiových detailov pri Camry spomeňme napríklad „necitlivé“ zapracovanie modulu s ovládaním vyhrievania predných sedadiel, ktorý pôsobí tak trochu archaicky.
Vzhľad palubnej dosky naopak pôsobí štýlovo a neopozerane. Zaujímavým prvkom je tu akási „vlna“ opticky rozdeľujúca palubnú dosku. Vkusne je tu zapracovaný displej multimediálneho rozhrania Toyota Touch 2. Riešenie s umiestnením priamo v palubnej doske sa nám v tomto prípade páči viac ako usporiadanie s do priestoru vystúpeným monitorom, ako má napríklad model RAV4. Multimediálne rozhranie ako také nepatrí k najsilnejším stránkam modelov značky Toyota. Po funkčnej stránke nemáme k systému žiadne zásadné výhrady. Ovládanie uľahčuje prítomnosť hardwarových tlačidiel umožňujúcich okamžitý návrat do želaného prostredia. Infotaiment ale v dnešných časoch už príliš neoslňuje svojou grafickou stránkou.
Ako z iného sveta v priamom porovnaní pôsobí spracovanie prístrojového panelu. Toyota aj v tomto prípade siahla po kombinácii prehľadných analógových „budíkov“ a veľkého digitálneho TFT displeja. Prístrojový panel dokáže v atraktívnej grafickej podobe vyobraziť veľké množstvo údajov. Tie najdôležitejšie sa v našom prípade premietali zároveň aj na čelné sklo zásluhou príplatkového projekčného Head-Up displeja. Mimochodom ani hybridná limuzína nedisponuje klasickým otáčkomerom. Jeho náhradou je tzv. ekonomer, známy už z iných modelov značky Toyota. Ručicka v tomto prípade vyobrazuje aktuálne využívanie hybridného pohonu.
Posed za volantom patrí silným stránkam testovanej novinky. Ako prvé chválime dobrý výhľad z kabíny a to aj v smere šikmo dopredu. Pod to sa podpísali príjemne úzke predné stĺpiky. Nastavenie optimálnej pozície za volantom uľahčovalo nielen elektronické ovládanie predných sedadiel ale aj samotného volantu. Predné sedačky pritom pokojne znesú označenie kreslá. Veľkoryso nadimenzovanú sedaciu časť s operadlom dopĺňa príjemné mäkké čalúnenie. V praxi sme pravdepodobne aj preto neboli unavení ani po absolvovaní trasy s veľkou porciou kilometrov.
Priestorové hodovanie pokračuje aj v druhom rade. Dôležítým konštatovaním je fakt, že batérie hybridného systému, umiestnené pod zadnou lavicou, nijako neobmedzujú priestor pre posádku. Z hľadiska priestorovej ponuky v druhom rade sa Toyota Camry radí k top lídrom v strednej triede. Značná priestorová rezerva tu panuje predovšetkým pre nohy a kolená. Testovaný exemplár disponoval zaujímavým príplatkovým balíkom VIP. Jeho súčasťou je výklopná stredová opierka s panelom elektrického nastavenia operadiel zadných sedadiel. Zadní pasažieri tu môžu zároveň ovládať aj autorádio, tieniacu roletku zadného okna či funkciu 3-zónovej klimatizácie. Klimatizácia sa v tejto konfigurácii vyznačuje zaujímavou funkciou s názvom Nanoe. Tá dokáže nielen čistiť a zároveň aj účinne zvlhčovať vzduch v kabíne. K optimálnemu cestovnému komfortu nám v tomto smere chýbala prekvapivo funkcia vyhrievania zadných sedadiel. Model Toyota Camry si ale vďaka balíku VIP dokáže predstaviť dokonca už aj v pozícii „riaditeľského“ vozidla.
Výhodou koncepcia klasického sedanu je veľmi dobrá tuhosť karosérie. K úskaliam naopak patrí prirodzene menší nakladací otvor, s limitujúcimi možnosťami prepravy nadrozmerných predmetov. Testovaný model pritom v základnom usporiadaní disponuje špičkovým objemom na úrovni 524 litrov. Časť z objemu si pri výbavovom balíku VIP ukrojí subwoofer. Ponúkaných 500 litrov je v danej konfigurácii ale stále špičková hodnota.
Pod podlahou aj napriek hybridnej zástavbe zostal dostatočný priestor na odloženie dojazdovej pneumatiky. S takouto praktickou pomôckou sme sa pri novom modeli značky Toyota nestretli už veľmi dlho. Z praktickej stránky mierne nechránený mechanizmus uchytenia veka batožinového priestoru, ktorý môže prísť potencionálne do priameho styku s prepravovanými predmetmi. Balík VIP nedovoľuje sklápať zadné sedadlá. V tomto prípade sa ale vždy musí rozhodnúť konkrétny majiteľ, či si skôr dopraje väčší luxus v druhom rade, alebo skôr zvolí jednoduchší variant a potencionálnu možnosť prepravy dlhých predmetov.
Testovaná Toyota Camry v top výbave Executive svoju posádku rozmaznáva napríklad aj: kompletným balíkom jazdných asistentov vrátane adaptívneho tempomatu, funkciou indukčného dobíjania smartphonu, parkovacími senzormi po celom obvode vozidla, koženým čalúnením či špičkovým audiom značky JBL, ktoré je taktiež súčasťou príplatkového balíka VIP.
Prekvapivý zážitok z jazdy
Nový model Camry sa po šoférskej stránke radí medzi mimoriadne univerzálne vozidlá. Prvoplánovo tu vodič a posádka očakáva rolu spoľahlivého a pohodlného hltača veľkej porcie diaľničných kilometrov. Pozíciu takého „krížnika“ naplnila novinka s logom Toyota až nad očakávania dobre. Vysoký cestovný komfort umocňuje veľmi slušné odhlučnenie priestoru pre posádku aj pri vyšších rýchlostiach. Tradičnou slabinou sú v tomto smere len “nechránené” podbehy kolies citlivé na nárazy odskakujúcich kamienkov.
Pod presvedčivý cestovný komfort sa v podpísal aj podvozok so schopnosťou veľmi pekného žehlenia klasických nerovnosti našich ciest. Platforma TNGA so sebou ale zároveň prináša až nečakanú porciou zábavy. Prekvapením je istota s akou tento veľký sedan dokáže prechádzať cez zákruty. Veľká limuzína nepôsobí ani v takýchto situáciách vyslovene ťažkopádnym dojmom. Inými slovami, modelu Camry nie je cudzia ani dynamickejšia jazda a náklony karosérie sú aj v tomto prípade len minimálne. Za túto schopnosť môžeme poďakovať nízkemu ťažisko, ako aj ideálnemu rozmiestneniu hmotnosti s ťažkými batéria v zadnej časti vozidla. Až pri jazde približujúcej sa limitu sa k slovu prihlási logicky vyššia hmotnosť s ňou spojená prirodzená nedotáčavosť.
Vodič má k dispozícii tri jazdné režimy, Normal, Eco a Sport. Okrem očakávanej zmeny odozvy plynového pedála sa tu čiastočne mení tiež odozva posilňovača riadenia. V športovom režime je riadene až nečakane tuhé. Prekvapením sú citlivé brzdy, ktoré sa vyznačujú pomerne skorým nástupom brzdného účinku.
Skrytým tromfom modelu Camry je jeho hybridný pohon. Hybrid v modeli Camry sa nám dokonca páčil asi najviac spomedzi celého súčastného portfólia značky Toyota. O špičkovej vyladenosti sústavy je v už zbytočné písať. Toyota v tomto smere zúročila svoje dlhoročné skúsenosti spojené s výrobou vozidiel s týmto typom pohonu. Samotný prechod medzi jazdou na elektrinu a benzínovým motorom, resp. naopak je veľmi nenápadný a prirodzený. Zásluhu na tom má bezpochyby aj najnovšia verzia bezstudňovej e-CVT prevodovky. K jej práci nemáme žiadne zásadné výhrady. Ako zbytočná sa tu javí len funkcia s možnosťou manuálneho radenie virtuálnych šiestich prevodových stupňov, ktorá reálne neprináša prakticky žiadny efekt. Výhodou tejto funkcie je možnosť vyššieho stupňa rekuperácie, napríklad pri jazde zo svahu.
Vyspelosť najnovšieho hybridného systému sa pri veľkej limuzíne prejavila v jej prirodzenom prostredí, teda pri dlhých presunoch. Aj pri diaľničných rýchlostiach dokáže Camry pomerne pravidelne „plachtiť“ len na elektrinu, čím sa samozrejme šetrí drahocenné palivo. Hybridná sústava funguje dobre a spoľahlivo aj v mestskej premávke alebo pri posúvaní sa v kolónach. V sumári je benefitom špičková spotreba paliva. V teste sme veľkú limuzínu vôbec nešetrili a aj napriek tomu sa naša priemerná spotreba ustálila na nečakanej hodnote 5,5 litra spotrebovaného benzínu na každých 100 kilometrov. Vyslovene s ľahkou nohou sa v tomto smere nie je problém priblížiť ako k hodnote 5 l/100 km. Pri dynamickej jazde s častou maximálnou akceleráciou v športovom režime sa spotreba následne pohybuje približne na úrovni približne 7-8 l/100 km, čo taktiež nie je žiadna tragédia. Vyslovene v neprospech hybridu hovorí len prudké stúpanie napríklad cez horský prechod. Na druhej strane tu ale platí, že to čo sa minie v stúpaní sa následne vykompenzuje pri klesaní.
Maximálny výkon hybridnej sústavy na úrovni 218 koní dokáže veľkú limuzínu veľmi slušne rozhýbať. Výhodou nového atmosférického motora s objemom 2,5 litra je bezpochyby jeho konštrukčná charakteristika. Aj pri maximálnej akcelerácii s plynovým pedálom na podlahe motor určite nepôsobí dojmom, že by sa veľkou limuzínou príliš trápil. Ani výraznejší zvukový prejav prenikajúci do interiéru nie je v tomto prípade vyslovene nepríjemný. Skôr ide o typickú črtu vysokootáčkových atmosférickým motorizácii. Určitú porciu krútiaceho momentu okrem spaľovacieho motoru zakaždým dokáže poskytnúť aj elektromotor. Pocitová dynamika pri akcelerácii pravdepodobne aj preto podvedome prekonáva oficiálne hodnoty, ktoré deklaruje výrobca.
A náš celkový dojem ?
Nová Toyota Camry je atraktívnym spestrením pomaly vymierajúceho segmentu strednej triedy. Na rozdiel od väčšiny SUV modelov tejto veľkosti, dokáže novinka poskytnúť bezpochyby intenzívnejší zážitok z jazdy. Svoju vyššiu cenovku Camry kompenzuje bohatou výbavou. Najväčším tromfom ale stáva špičkovo vyladená hybridná technológia. Aj táto veľká limuzína je jasným dôkazom toho, že najnovšie hybridy dnes už dokážu byť adekvátnou náhradou voči doteraz preverovaným vznetovým motorizáciám.
Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Toyota Camry 2,5 Hybrid Executive
Dĺžka: 4 885 mm
Šírka: 1 840 mm
Výška: 1 445 mm
Rázvor: 2 825 mm
Objem kufra: 500 litrov
Motor: hybridný (benzín+elektrina)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 160/218
Krútiaci moment Nm: 221
Pohotovostná hmotnosť: 1595-1660 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,3 s
Prevodovka: automatická-bezstupňová
Počet stupňov: –
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,3 – 5,6l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,5 / 100 km
Pneumatiky: Dunlop SP Sport Maxx
Verzia/cena
Toyota Camry 2,5 Hybrid Executive (testovaný model) od 39 500 €
Toyota Camry 2,5 Hybrid Comfort od 34 000 €
Recenzia
Toyota Camry 2,5 Hybrid Executive Dĺžka: 4 885 mm Šírka: 1 840 mm Výška: 1 445 mm Rázvor: 2 825 mm Objem kufra: 500 litrov Motor: hybridný (benzín+elektrina) Pohon: predný Počet valcov: 4 Výkon kW/koní: 160/218 Krútiaci moment Nm: 221 Pohotovostná hmotnosť: 1595-1660 kg Maximálna rýchlosť km/h: 180 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,3 s Prevodovka: automatická-bezstupňová Počet stupňov: - Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,3 – 5,6l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,5 / 100 km Pneumatiky: Dunlop SP Sport Maxx
Výhody
- Jazdné vlastnosti
- Hybridná technológia + spotreba paliva
- Nádych luxusu
Nevýhody
- Infotaiment
- Virtuálne radenie prevodových stupňov
- Adaptívny tempomat vypínajúci sa pri rýchlosti pod 50 km/h
DEALS
Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu