Toyota odhalila vo Veľkej Británii prototyp elektrického modelu Hilux na vodíkový palivový článok. Nový pohon využíva kľúčové prvky vodíkovej Toyoty Mirai, takže neprodukuje žiadne výfukové emisie. Vychádza z neho iba čistá voda. Vodík je uložený v trojici vysokotlakových zásobníkov, s ktorými prototyp Hiluxu disponuje odhadovaným dojazdom vyše 600 km. To je výrazne viac, ako by bolo možné dosiahnuť s klasickými akumulátormi. Hybridná batéria, do ktorej sa ukladá elektrina vyrábaná priamo vozidlom pomocou palivového článku, je zabudovaná pod ložnou plochu pick-upu, a tak nezaberá žiadne miesto v kabíne.
Vozidlo je ďalším míľnikom na ceste k budúcnosti bez uhlíkových emisií. Priekopnícky pick-up bol odhalený vo výrobnom závode spoločnosti Toyota Manufacturing UK v anglickom Derby, kde tento model vznikal v spolupráci členov konzorcia s finančnou podporou britskej vlády. Hilux je celosvetovou ikonou značky Toyota s povesťou mimoriadne spoľahlivého a odolného vozidla. Vývojový projekt skúmal možnosti, ako zachovať kvality aj v prípade nasadenia nového elektrického pohonu s palivovým článkom a nulovými emisiami.
Projekt trvá zatiaľ len rok
Projekt bol spustený začiatkom roku 2022 štúdiou uskutočniteľnosti v réžii firiem TMUK a Toyota Motor Europe. Následne sa podarilo získať finančnú dotáciu britskej vlády prostredníctvom Centra pre pokročilé pohony (APC), neziskovej organizácie podporujúcej vývoj čistejších technológií a nových koncepcií v oblasti mobility. Vďaka tomu sa podarilo 1. júla 2022 spustiť intenzívny program konštrukcie a vývoja s ďalšími partnermi tvoriacimi konzorcium, spoločnosťami Ricardo, ETL, D2H Advanced Technologies, Thatcham Research – a s dodatočnou podporou zo strany Toyota Motor Corporation (TMC).
Výroba prototypov bola spustená 5. júna tohto roku v súlade so zásadami systému výroby TPS (Toyota Production System) vo vyhradených priestoroch závodu TMUK. Už po troch týždňoch bol dokončený prvý prototyp, ktorý je prvý z 10 kusov naplánovaných do konca tohto roku. Všetky vozidlá budú podrobené prísnemu testovaniu s cieľom zaistiť bezpečnosť, dynamické jazdné schopnosti, funkčnosť a odolnosť v súlade s vysokými štandardmi sériového modelu.
Firma Ricardo zaistila prípravu výroby prototypu v podobe konštrukčných a vývojových úloh, resp. overenia kompletného výrobného postupu spoločne s tímami TMUK. Ricardo v nadchádzajúcich mesiacoch podrobí vozidlo komplexnému hodnoteniu pred rozhodnutím o možnosti uvedenia sériového modelu v druhej polovici dvadsiatych rokov.
Informácie o členoch konzorcia:
Toyota Motor Manufacturing UK (TMUK) vo svojom závode v Burnastone v grófstve Derbyshire vyrába modely Corolla Hatchback, Corolla Touring Sports a úžitkové vozidlá. V závode Deeside v severnom Walese ďalej vyrába hybridné motory. Spoločnosť TMUK spustila výrobu v roku 1992 ako prvý európsky výrobný podnik v stopercentnom vlastníctve Toyoty, ktorý sa následne stal prvým miestom výroby hybridných elektromobilov mimo územia Japonska. Toyota do výrobných prevádzok vo Veľkej Británii doteraz investovala vyše 2,75 mld. libier. TMUK dnes zamestnáva vyše 3 000 ľudí a nepriamo podporuje mnoho ďalších pracovných miest v rámci širokej siete britských dodávateľov.
Ricardo je globálna spoločnosť poskytujúca strategické poradenstvo v technických odvetviach a oblasti životného prostredia so špecializáciou na dopravu, energetiku a vzácne zdroje. Spoločnosť zaisťovala technické začlenenie komponentov palivových článkov do podvozka Toyoty Hilux. ETL (European Thermodynamics) sa zasadzuje poskytovať vysoko integrované termálne riešenia založené na špičkových konštrukciách a inováciách. ETL zisťovala možnosti usporiadania s vratnými ventilátormi a použitím viac ventilátorov.
D2H Advanced Technologies poskytuje špičkové inžinierske služby v oblasti simulácie, modelovania, aerodynamiky, termodynamiky a konštrukcie v oblasti motoristického športu a ďalších vysoko náročných odvetviach. D2H uskutočnila analýzu výpočtovej dynamiky kvapalín (CFD) s cieľom odhaliť možnosti ďalšieho zlepšenia. Thatcham Research je špecialista na odhaľovanie rizík v automobilovom odvetví so zameraním na hľadanie príležitostí a rizík nových technológií vozidiel. Spoločnosť v rámci tohto projektu poskytuje poradenstvo v otázkach udržateľných opráv a zaisťuje prípravy školení na tému vodíkového pohonu pre opravárenské spoločnosti.
Zdroj: Toyota