Japonský automobilový gigant predstavil v celkovom poradí už piatu generáciu modelu Prius s plug-in hybridným pohonom. Prius od svojho uvedenia v roku 1997 zanechal na celosvetovom trhu výraznú stopu. Dokázal sa etablovať ako originálna automobilová ikona spájaná s elektrifikáciou a odvážnym určovaním budúcich trendov. Ďalší krok na tejto ceste prináša nová generácia modelu, ktorá bude v Európe dostupná výhradne ako plug-in hybrid.
Toyota sa zaviazala presadzovať uhlíkovú neutralitu, pričom jej hybridná technológia, s ktorou ako prvý prišiel práve Prius, aj naďalej výrazne podporuje prechod k bezemisnej doprave. Nový plug-in hybridný Prius znamená ďalšie posilnenie multi-technologickej stratégie pohonov od spoločnosti Toyota, ktorá ďalej zahŕňa batériové elektromobily (BEV) a riešenia s palivovými článkami (FCEV), pretože prináša ešte úspornejšiu prevádzku a dostupnú cestu k znižovaniu emisií.
Prius ako priekopník nových technológií vždy ukazoval budúcnosť iných modelov a nová generácia pokračuje na tejto priekopníckej ceste. Predstavuje novú generáciu plug-in hybridného systému od Toyoty, všestrannú evolúciu s vyšším výkonom vďaka batérii s vyššou kapacitou. Za zmienku určite stojí výkonnejší motorgenerátor a dvojlitrový spaľovací motor s celkovým výkonom 223 koní (164 kW) (DIN) pre spoľahlivé a dynamické zrýchľovanie. Prepracovaná karoséria s vylepšenou aerodynamikou optimalizuje prúdenie vzduchu, čo sa premieta do skvelej spotreby paliva, jazdných vlastností a stability.
Výrazné štylistické stvárnenie, ktoré je už typickým znakom modelu Prius, sa posúva na novú, dynamickejšiu úroveň vďaka siluete pripomínajúcej kupé a evokujúcej ešte silnejšie emócie. Vozidlo využíva druhú generáciu podvozkovej architektúry TNGA (Toyota New Global Architecture) veľkostnej kategórie GA-C s nižšou hmotnosťou a vyššou tuhosťou. K nižšiemu ťažisku vozidla prispieva optimalizácia zameraná na zástavbu batérie a palivovej nádrže v prospech väčšej zábavy za volantom a tichej jazdy.
Priestranná kabína sa tiež nesie v znamení zábavy a radosti za volantom, pretože využíva novú „ostrovnú architektúru“ pre nekomplikovaný a priestranný interiér. Vodič sedí za volantom v nižšej, t. j. športovejšej polohe, zatiaľ čo k optimálnemu používaniu napomáha spôsob usporiadania displejov a ovládacích prvkov.
Jazdné vlastnosti
Nová generácia hybridného pohonu pre Toyotu Prius znamená komplexné zlepšenie jazdného správania plug-in hybridnej jednotky vrátane vyššieho výkonu a nižšej spotreby. Dvojlitrový spaľovací motor pre platformu TNGA disponuje výkonom 148 koní (111 kW) (DIN) a spolupracuje s novým elektromotorom s výkonom 160 koní (120 kW) (DIN), ktorý je umiestnený na rozdeľovacej prevodovke vpredu. Maximálny systémový výkon je 223 koní (164 kW) (DIN). Oproti doterajšiemu plug-in hybridu s maximálnym výkonom 122 k (90 kW) (DIN) tak nová generácia prináša veľmi robustné a dynamické zrýchľovanie.
Cieľom konštruktérov bolo, aby vozidlo umožňovalo absolvovať väčšinu každodenných presunov v režime EV, a tak sa čisto elektrický dojazd v porovnaní s predchádzajúcou generáciou predĺžil o viac ako 50 %, najmä vďaka novej, lítiovo-iónovej batérii s kapacitou 13,6 kWh. Články s vyššou hustotou energie umožnili optimalizovať zástavbu batériového modulu, ktorý sa vďaka svojim kompaktným rozmerom zmestí pod podlahu, čo prispelo k zníženiu ťažiska vozidla. Snahu o maximálnu hospodárnosť dokladá aj skutočnosť, že čistú energiu je možné získavať prostredníctvom fotovoltických článkov na streche vozidla.
Dizajn exteriéru
Kultový klinový tvar karosérie, ktorý je typickým znakom Toyoty Prius už od druhej generácie, má nový štýl a zaujme elegantnými a modernými krivkami. Uhladená a elegantná silueta karosérie je teraz o 50 mm nižšia, pričom súčasne sa posunul najvyšší bod strechy smerom dozadu. Vozidlo okrem toho obúva väčšie pneumatiky s priemerom až 19“. Návrhári odstránili všetky nadbytočné tvary a línie. Ponechali iba jednoduchý a čistý celkový dizajn, ktorý sa inšpiroval prirodzeným prúdením vzduchu. K charakteristickému tvaru prispieva aj rázvor, ktorý sa oproti predchádzajúcej generácii zväčšil o 50 mm. Celková dĺžka vozidla sa však súčasne zmenšila o 46 mm.
Vzhľadom na rozšírenie karosérie o 22 mm sa nový Prius chváli dynamickejším vzhľadom. Do motívu kladiva v prednej časti vozidla sú elegantne začlenené svetlá, ktoré zvýrazňujú jeho tvary. Pri pohľade na zadnú časť zaujme lineárny svetelný prvok s trojrozmerným efektom, ktorý poukazuje na pokrokový dizajn a priťahuje pozornosť k výraznému emblému Prius.
Dizajn interiéru
Interiér vozidla využíva prevažne čiernu farbu a v súlade s novou „ostrovnou architektúrou“ modelu Prius je rozdelený do troch zón: okolité prostredie, modul vodiča a plávajúci prístrojový panel. Prostredie pre vodiča i zvyšok posádky sa vyznačuje priestrannosťou a štýlovými hodnotnými materiálmi, ktoré sú ďalej vylepšené harmonickými detailmi zvýrazňujúcimi športovú atmosféru a účelnosť. Modulu vodiča dominuje sedempalcová TFT LCD obrazovka priamo v zornom poli, aby bola jazda maximálne bezpečná bez potreby odvracať zrak od vozovky.
Nanovo koncipovaný prístrojový panel kladie dôraz na pohodlie v kabíne, čisté usporiadanie s čo najmenším blokovaním výhľadu vodiča smerom vpred, využiteľnosť a celkový vzhľad. Súčasťou panelu je prirodzene umiestnená centrálna obrazovka v spodnej časti a subtílne ovládače klimatizácie. Osvetlenie prístrojového panela je prepojené s oznámeniami bezpečnostného systému Toyota Safety Sense vrátane zobrazovania výstrah formou úpravy farieb.
Zdroj: Toyota