Toyota pripravila niekoľko vylepšení a zdokonalení, ktoré ešte viac posilnia jej rad Yaris Hybrid. Okrem posilnenia výkonu hybridného elektrického pohonu, ktorý poskytne európskym zákazníkom väčší výber a rozšíri rozsah pokročilých systémov v oblasti aktívnej bezpečnosti a asistenčných systémov vodiča, značka Toyota zavádza do vozidla aj úplne nový digitálny rozmer. Tento komplexný balík zahŕňa nastaviteľný displej prístroja vodiča, výkonnejší a intuitívnejší multimediálny systém, pohodlné a stabilné možnosti pripojenia a po prvý raz aj digitálny kľúč na vstup do vozidla a jeho naštartovanie..
Nový Yaris, vyrobený v Európe pre európskych zákazníkov, posilní dlhodobú reputáciu modelu z hľadiska inovácií a excelentnosti v oblasti dizajnu a konštrukcie malých vozidiel.
VÄČŠÍ VÝKON A USPOKOJIVEJŠIA JAZDA
Najnovšie vylepšenia plne hybridnej hnacej sústavy sú ústredným bodom vyššej atraktivity modelu Yaris a prinášajú vyšší výkon i podmanivejšiu jazdu s pocitom radosti a zábavy. Tieto vlastnosti sú pre perspektívnych zákazníkov segmentu B čoraz dôležitejšie, najmä pre tých, ktorí prichádzajú z vyšších segmentov. V prípade nového Yarisu si zákazníci môžu odteraz vybrať z dvoch hybridných pohonov podľa svojich potrieb, a pritom stále využívať výhody prvotriednych ekologických parametrov modelu Yaris.
Keď mal 1,5-litrový systém premiéru, vyslúžil si pochvalu rovnako zo strany médií ako aj motoristov za svoju výnimočnú úspornosť v oblasti spotreby a emisií a za to, že umožňoval jazdu na dlhšie vzdialenosti v plne elektrickom režime EV. Vďaka využitiu hybridného prevodového ústrojenstva z najnovšej, piatej generácie hybridnej elektrickej technológie od spoločnosti Toyota, ktorá je v tejto oblasti lídrom na trhu, teraz Yaris ponúka väčší výkon, väčší krútiaci moment a podmanivejšie jazdné vlastnosti.
Nové hybridné prevodové ústrojenstvo s väčším a výkonnejším elektrickým motorgenerátorom a prepracovaným softvérom a hardvérom riadiacej jednotky (PCU) zvýšil celkový výkon systému o 12 percent, teda zo 116 k (DIN)/85 kW na súčasných 130 k (DIN)/96 kW. Výrazne sa zvýšil aj krútiaci moment, pričom maximálny krútiaci moment elektrického motora MG2 sa zvýšil o 30 % v celom pásme otáčok, zo 141 Nm na 185 Nm.
To sa premietlo do výrazne rýchlejšej akcelerácie, a to nielen pri šprinte z nuly na 100 km/h, ale čo je dôležitejšie, najmä z hľadiska svižnejšieho predbiehania. Čas zrýchlenia z nuly na 100 km/h sa skrátil o pol sekundy (9,2 sekundy) a pri zrýchlení z 80 na 120 km/h došlo taktiež k polsekundovému skráteniu času (7,5 sekundy). Tieto prínosy sa podarilo zabezpečiť len s miernym zvýšením emisií CO2; s hodnotou 96 až 116 g/km si Yaris zachováva v tomto ohľade najlepšie parametre vo svojej triede.
Samozrejme, zvýšenie výkonu vozidla je len jednou stranou mince. Ešte dôležitejšie je to, ako tento výkon vníma vodič. Vďaka zvýšeniu krútiaceho momentu pri všetkých otáčkach motora je výsledkom pocit silnejšieho, citlivejšieho a dynamickejšieho výkonu. Rozhodujúcim faktorom číslo jeden pre každého, kto uvažuje o kúpe Toyoty Yaris, je hybridný elektrický pohon. Keď sa k tomu všetkému pridá vyšší výkon, príťažlivosť modelu ešte vzrastie – kým v meste je plynulý a svižný, na otvorenej ceste je vyrovnaný a sebaistý.
Vďaka novej „duálnej hybridnej ponuke“ v modelovej zostave nového Yarisu si zákazníci môžu vybrať buď etablovaný hybridný pohon s najlepšími ekologickými parametrami v triede – „Hybrid 115“, alebo nový hybridný hnací systém, ktorý sa vyznačuje vyšším výkonom, no pritom si zachováva svoje ekologické prvenstvo v segmente – „Hybrid 130“ („130“ ako odkaz na výkon zvýšený na 130 k (DIN)/96 kW).
Všetky verzie Yaris Premiere Edition a GR SPORT budú štandardne vybavené systémom „Hybrid 130“.
TOYOTA T-MATE ZAISŤUJE BEZPEČNEJŠIU A JEDNODUCHŠIU JAZDU
Toyota T-Mate je zastrešujúci termín pre označenie pokročilých funkcií, ktoré zvyšujú bezpečnosť vozidla a uľahčujú jeho riadenie a parkovanie. V novom modeli Yaris sú tieto prvky efektívnejšie než kedykoľvek predtým a prinášajú vylepšené funkcie. Patrí k nim aj najnovšia generácia asistenčných systémov Toyota Safety Sense. Spoločnosť Toyota v rámci svojho poslania eliminovať dopravné nehody ponúka v modeli Yaris pokročilé technologické prvky a funkcie už v štandardnej výbave. Ide o prvky, ktoré sú v iných modeloch segmentu B často v ponuke len za príplatok ako možnosť doplnkového vybavenia alebo jednoducho nie sú k dispozícii.
Nová kamera a radar dokážu skenovať priestor v širšom zábere a do väčšej vzdialenosti než doposiaľ, vďaka čomu významne rozširujú rozsah detekcie rizík dopravných nehôd. Napríklad predkolízny systém (PCS) teraz dokáže rozpoznať potenciálny čelný náraz a širší rozsah predmetov a vozidiel (vrátane motocyklov) v dráhe auta, vrátane chodcov, križujúcich cyklistov a teraz aj motocyklov.
Funkcia potlačenia nežiadúceho zrýchlenia je novým prírastkom v portfóliu bezpečnostného balíka Toyota Safety Sense. Funkcia zasiahne a spomalí náhle zrýchlenie, keď rozpozná riziko zrážky s vozidlom idúcim vpredu. Proaktívny asistent jazdy (PDA) je ďalšou novinkou určenou na odvrátenie známych rizík dopravných nehôd, ku ktorým dochádza pri jazde nízkou rýchlosťou. Asistent spomaľovania začne plynulo spomaľovať vozidlo, keď vodič zloží nohu z plynového pedála, aby znížil rýchlosť, keď sa blíži k pomalšiemu vozidlu pred sebou alebo vchádza do zákruty. Druhým prvkom je asistent riadenia, ktorý rozpozná zákrutu na ceste vpredu a upraví riadiacu silu tak, aby pomohol vodičovi plynulo a stabilne prejsť zákrutou.
Toyota T-Mate poskytuje ochranu aj vtedy, keď vozidlo stojí, a to pomocou voliteľného asistenta bezpečného vystupovania (SEA). Ide o zvukový a vizuálny výstražný systém, ktorý pomáha neúmyselnému otvoreniu dverí do dráhy vozidiel alebo cyklistov prichádzajúcich zozadu. Upozornenie na prítomnosť predmetov alebo osôb na zadnom sedadle (RSRS) zasa upozorní vodiča prostredníctvom vizuálneho a zvukového signálu, ak nechal na zadnom sedadle dieťa alebo domáce zviera. Predchádza sa tým riziku vzniku incidentov súvisiacich s horúcim interiérom vozidla, ktoré majú nezriedka tragické následky. Okrem uvedených dodatočných funkcií využíva nový Yaris aj vylepšené funkcie aktuálneho bezpečnostného systému Toyota Safety Sense. Prepracovaný adaptívny tempomat (ACC) teraz reaguje rýchlejšie a pôsobí prirodzenejšie. Napríklad keď sa do dráhy modelu Yaris dostane iné vozidlo, spomaľovanie je pozvoľnejšie.
NOVÉ DIGITÁLNE POUŽÍVATEĽSKÉ PROSTREDIE
Toyota sa v prípade nového Yarisu zamerala aj na najlepšiu ponuku v triede v podobe úplne nového digitálneho používateľského prostredia. Jeho súčasťou je nastaviteľný digitálny displej prístroja vodiča ako aj rýchlejší a výkonnejší multimediálny systém s pridanými funkciami. Displeje – v závislosti od stupňa výbavy modelu 7- alebo 12,3-palcový pre kombimeter a 9- alebo 10,5-palcový pre multimediálnu obrazovku – sú z hľadiska rozmerov špičkou v triede.
Digitálny kombimeter prináša číselníky, informácie a grafiku v ostrom rozlíšení, ktoré zabezpečuje dobrú čitateľnosť pri všetkých úrovniach osvetlenia. Ich vzhľad je možné prispôsobiť tak, aby vyhovoval nálade vodiča a typu cesty, pričom ponúka štyri možnosti vzhľadu: Smart (elegantný), Casual (neformálny), Sporty (športový a Tough (tuhší). Sedempalcová verzia je štandardná v stupni výbavy Comfort Style, kým 12,3-palcová je súčasťou stupňov výbavy Executive, GR SPORT a Premiere Edition.
Multimediálny systém Toyota Smart Connect, ktorý je v modeli Yaris novinkou, má intuitívnejšie rozhranie s lepšími reakciami a ponúka cloudovú navigáciu v rámci štandardnej výbavy. Tá predstavuje systém s funkciou stáleho pripojenia „always connected“, ktorý zabezpečuje plánovanie ciest na základe najaktuálnejších informácií o trasách, premávke a meškaniach. Tento systém posúva hovorené príkazy na vyššiu úroveň vďaka systému rozpoznávania hlasu a hlasovému agentovi „Hej Toyota“, ktorý reaguje na prirodzenejšiu formu reči. Stačí napríklad povedať „Hej Toyota, je mi zima“ a systém automaticky zvýši teplotu klimatizácie.
Jednoduchosť konektivity je prioritou zákazníkov a nový Yaris umožňuje bezdrôtovú integráciu smartfónov pomocou systémov Apple CarPlay aj Android Auto. A rovnako ako v prípade systémov bezpečnostného balíka Toyota Safety Sense, aj aktualizácie a nové funkcie multimediálneho systému je možné aplikovať prostredníctvom bezdrôtového prenosu (OTA) bez nutnosti návštevy servisného strediska.
VYNOVENÝ DIZAJN A EDÍCIA YARIS PREMIERE EDITION
Nový modelový rad Yaris bude pri uvedení na trh obsahovať aj špeciálnu verziu Premiere Edition – výstavný model, ktorý predstavuje kompletný sortiment nových funkcií modelu. V ponuke bude v novom špeciálnom dvojfarebnom vyhotovení s modrým lakom Neptune Blue a kontrastnou čiernou strechou a stĺpikmi. Modrý motív sa opakuje aj v kontrastnom prešívaní čalúnenia sedadiel a ozdobných líniách na prístrojovom paneli a paneloch dverí, ako aj na 17-palcových čiernych brúsených diskoch kolies z ľahkých zliatin s novým dizajnom. Edícia Premiere Edition bude v ponuke aj v dvojfarebnom vyhotovení s bielym lakom Platinum Pearl White alebo striebornou metalízou Silver Metallic.
Nové disky kolies z ľahkých zliatin s päťlúčovým dizajnom budú zdobiť modely Yaris so stupňom výbavy Comfort a Comfort Style, a to v striebornej úprave pre stupeň výbavy Comfort alebo s brúseným povrchom pre stupeň výbavy Comfort Style. V interiéri je vynovené čalúnenie sedadiel, ktoré má nový vzor. V celom modelovom rade Yaris bude v ponuke aj nový lak modrej farby Juniper Blue ako voliteľný prvok.
V ostatných ohľadoch si nový Yaris zachováva mohutné, koncentrované, agilné línie, ktoré ho odlišujú od ostatných modelov segmentu B a dodávajú mu charakter prekypujúci energiou a dynamikou a vzhľad, akoby bol vždy pripravený vyraziť na cestu. Jeho športový profil umožnila platforma GA-B pre malé vozidlá: vozidlo má kompaktnú celkovú výšku a dĺžku, no veľkorysý rázvor a rozchod predných kolies, čo mu dodáva dobre posadený vzhľad a zaisťuje dobrý priestor v kabíne. Krátke previsy prispievajú k svižnému charakteru modelu Yaris pri jazde v meste, vďaka čomu má vozidlo primerane malý polomer otáčania 5,2 m (so 16-palcovými kolesami) – ideálny do mestských ulíc a stiesnených parkovacích priestorov.
Interiér sa riadi koncepciou „menej je niekedy viac“. Jeho priestor sa vyznačuje ostrým dizajnom s vysokou úrovňou senzorickej kvality a priestrannosťou o triedu vyššieho vozidla. K dizajnovým prvkom patrí mäkké vatovanie palubnej dosky príjemné na dotyk, mäkké plstené čalúnenie panelov dverí, široká predná konzola, nízko posadený kryt prístrojového panelu vodiča a športový volant s malým priemerom.
Zdroj: Toyota