Škoda Auto modernizuje liftback a kombi svojho ikonického modelu Octavia. S viac ako 7 miliónmi predaných vozidiel ide s jasným odstupom o najpredávanejší model značky Škoda. Jeho štvrtá moderná generácia teraz dostala osviežený vzhľad, ktorý zahŕňa prepracovanú masku chladiča a Matrix-LED predné svetlomety druhej generácie. Zákazníci majú k dispozícii ešte bohatšiu štandardnú výbavu, ako je 10″ virtuálny kokpit mini alebo dvojzónová automatická klimatizácia Climatronic. Okrem toho sa zvýšil podiel udržateľných materiálov v interiéri. Ďalšie bezpečnostné a asistenčné systémy zvyšujú aktívnu a pasívnu bezpečnosť.
Nový impulz pre ikonický model značky Škoda
Štvrtá novodobá generácia modelu Octavia vstupuje do svojej ďalšej výrobnej fázy s novým impulzom. Súčasťou modernizácie je inovovaný vzhľad s novým predným a zadným nárazníkom a prepracovanou maskou chladiča. Novinkou sú aj Matrix-LED predné svetlomety druhej generácie, nové Top LED zadné svetlá s animovanými ukazovateľmi smeru a niekoľko nových dizajnov kolies z ľahkej zliatiny. Nová ponuková štruktúra zahŕňa výbavové stupne Essence, Selection, Top Selection, Sportline a RS spoločne s deviatimi rôznymi variantmi interiérov.
Jemné úpravy karosérie a vylepšený vzhľad predných svetlometov
Nový predný a zadný nárazník s prepracovanou maskou chladiča dodávajú modernizovanému modelu Octavia svieži vzhľad. Vyspelé Matrix-LED predné svetlomety druhej generácie s 36 individuálnymi svetelnými segmentmi zaisťujú ešte lepšie osvetlenie cesty pred vozidlom, ako u prvej generácie a zároveň účinne chránia vodiča protiidúcich vozidiel pred oslnením.
Logo Škoda a nápisy na piatych dverách nového modelu Octavia zodpovedajú novej firemnej identite značky Škoda. Verzie liftback a kombi sú k dispozícii vo výbavových stupňoch Essence, Selection, Top Selection, Sportline a RS. Najpredávanejší model značky Škoda má teraz nový predný a zadný nárazník, vďaka ktorým sa dĺžka oboch karosárskych verzií predĺžila o deväť milimetrov na 4 698 mm. Nový dizajn má spodný otvor na prívod chladiaceho vzduchu na prednom nárazníku, vzduchové kanály a prechody do podbehov predných kolies na prednom nárazníku, ktoré vozidlu prepožičiavajú dynamickejší vzhľad. Dizajnéri navyše upravili bočné strany masky chladiča tak, aby zodpovedali výške nových svetlometov.
Vylepšené a progresívnejšie predné svetlomety a zadné svetlá pre lepšiu viditeľnosť a bezpečnosť
Základné predné svetlomety teraz štandardne využívajú LED technológiu na všetky funkcie. Matrix-LED predné svetlomety druhej generácie sú k dispozícii pre výbavové stupne Selection a Sportline. Pri modeli Octavia RS, Top Selection sú Matrix-LED predné svetlomety súčasťou štandardnej výbavy. Vytvárajú nový svetelný podpis a obsahujú dva LED moduly, ktorých vzhľad je umocnený novým modro sfarbeným detailom, ktorý zdôrazňuje kontúry svetlometov a vyzerá ako farebné krištáľové sklo. Vonkajší Bi-LED modul slúži pre stretávacie a diaľkové svetlá. Vnútorný Matrix modul má 36 jednotlivých svetelných segmentov v dvoch radoch, čo je o 12 viac ako pri súčasnom modeli. Priestor pred vozidlom je vďaka tomu lepšie osvetlený a vodiči protiidúcich vozidiel sú pri zapnutých diaľkových svetlách ešte lepšie chránení pred oslnením. Hmlové svetlá boli nahradené funkciou svetla do zlého počasia, ktorá optimálne prispôsobuje svetelný výkon aktuálnym svetelným podmienkam. LED zadné svetlá, ktoré sú súčasťou štandardnej výbavy, sú k dispozícii v dvoch verziách. Top LED zadné svetlá majú navyše animovanú funkciu Coming/Leaving Home a animované ukazovatele smeru, ktoré spolu s horným segmentom zadných svetiel v tvare písmena C zasahujú do piatych dverí.
Modernejší interiér
Modernizovaná Octavia ponúka deväť variantov interiéru, ktoré sa vyznačujú vyšším podielom využitia udržateľných materiálov. Prvýkrát je Octavia k dispozícii s 13″ centrálnym displejom infotainmentu. USB-C konektory majú nový výkon 45 wattov a ponúka tak trikrát väčší nabíjací výkon ako predtým. Vylepšený bezkľúčový systém KESSY umožňuje ešte pohodlnejšie odomykanie a zamykanie vozidla. Do hlasovej asistentky Laury bude neskôr štandardne integrovaný chatbot ChatGPT založený na umelej inteligencii.
Integrácia ChatGPT, nové displeje a bohatšia výbava
Modernizovaná Octavia má ešte bohatšiu štandardnú výbavu, vrátane voľne stojaceho centrálneho 10″ infotainmentu a 10″ virtuálneho kokpitu mini. Prvýkrát v tomto modelovom rade je na želanie k dispozícii aj infotainment s 13″ displejom. Do hlasovej asistentky Laury bude štandardne integrovaný chatbot ChatGPT založený na umelej inteligencii. Integrácia ChatGPT do hlasovej asistentky Laury prináša rad nových možností, ktoré ďaleko presahujú doterajšiu úroveň hlasových povelov.
Dvojzónová automatická klimatizácia Climatronic je teraz súčasťou štandardnej výbavy všetkých modelov. Od výbavového stupňa Selection je v interiéri k dispozícii 15-wattové bezdrôtové rýchlonabíjanie chytrých telefónov s aktívnym chladením. USB-C konektory majú teraz výkon 45 wattov a ponúkajú tak trikrát vyšší nabíjací výkon ako predtým. Prvýkrát sa vo vozidle Octavia objavuje nová funkcia bezkľúčového systému KESSY, ktorá automaticky odomkne alebo zamkne vozidlo, akonáhle vodič s kľúčom v ruke vstúpi alebo opustí priestor do vzdialenosti 1,5 metra od vozidla.
Nové čalúnenie a dekoračné lišty
Interiér modernizovaného modelu Škoda Octavia je vybavený novým čalúnením, dekoračnými lištami a výplňami dverí. Ponuková štruktúra zahŕňa výbavové stupne Essence, Selection, Top Selection, Sportline a RS a deväť variantov interiéru. V niektorých z nich sú použité udržateľné materiály. Príkladom sú recyklované látky v interiéroch Lodge a Sportline alebo udržateľne spracovaná koža v interiéri Suite. Perforovaná koža interiéru Suite je k dispozícii v čiernej alebo hnedej farbe, čo je pre model Octavia vôbec prvýkrát. Na jej činenie sa používajú udržateľné materiály, vrátane šupiek z kávových zŕn, ktoré nahrádzajú tradičné chemikálie. Top ergonomické predné sedadlá tohto interiéru majú navyše certifikáciu AGR (Kampaň pre zdravý chrbát) a ventilačnú a masážnu funkciu. Ďalšou premiérou pre model Octavia sú v interiéri a na volante použité ozdobné lišty v jedinečnom odtieni Dark Chrome. Volant má nové logo Škoda.
Okrem nových a udržateľných materiálov použitých na sedadlách, palubnej doske a výplniach dverí je teraz štandardom 10″ virtuálny kokpit mini. Známy 10″ virtuálny kokpit s viacerými funkciami, predstavený pri uvedení štvrtej generácie modelu Octavia na trh, zostáva v ponuke aj naďalej. Prvýkrát je pri modeli Octavia na prianie k dispozícii infotainment s 13″ displejom. Do hlasovej asistentky Laury bude štandardne integrovaný chatbot ChatGPT založený na umelej inteligencii. Integrácia ChatGPT do hlasovej asistentky Laury prináša množstvo nových možností, ktoré ďaleko presahujú doterajšiu úroveň hlasových povelov. Premiéru vo vozidle Octavia majú aj novinky v podobe uloženého parkovacieho manévru a parkovania na diaľku. Ponuku motorov tvoria dva benzínové motory 1,5 TSI, na prianie dostupné s mild-hybridnou technológiou, dva benzínové motory 2,0 TSI so zvýšeným výkonom a dva naftové motory, celkovo s výkonmi od 85 kW (115 k) do 195 kW (265 k).
Štyri benzínové, dva naftové motory a mild-hybridné varianty
Škoda Octavia je k dispozícii s radom vyspelých štvorvalcových motorov – štyrmi benzínovými a dvoma naftovými motormi s výkonmi od 85 kW (115 k) až po 195 kW (265 k) pri modeli Octavia RS. Motor 2,0 TSI s výkonom 150 kW (204 k) bude uvedený na trh neskôr a bude štandardne dodávaný s pohonom všetkých kolies.
Mild-hybridná verzia pre ešte vyššiu účinnosť
Ponuka pohonných jednotiek modernizovaného modelu Octavia začína benzínovým motorom 1,5 TSI s výkonom 85 kW (115 k) a naftovým motorom 2,0 TDI s výkonom 85 kW (115 k). Oba motory sa spájajú s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Základný benzínový motor je rovnako ako verzia 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 k) k dispozícii s mild-hybridnou technológiou v spojení s automatickou prevodovkou DSG. Mild-hybridná technológia využíva na ukladanie energie do 48V lítium-iónovej batérie kvapalinou chladený 48V štartér-generátor poháňaný remeňom. Táto energia získaná pri rekuperácii môže pomôcť spaľovaciemu motoru elektrickým boostom alebo umožniť modelu Octavia plachtiť s úplne vypnutým motorom. Oba motory 1,5 TSI sú vybavené systémom automatického odpájania valcov ACT+, ktorý pri nízkej záťaži automaticky odpája dva valce a tým ďalej znižuje spotrebu. Turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek má vynikajúcu tepelnú účinnosť.
Až o 15 kW (20 k) vyšší výkon pri motoroch 2,0 TSI
U oboch motorov 2,0 TSI dosahuje tlak vstrekovania paliva 350 barov a disponujú premenným zdvihom ventilov. K zvýšeniu výkonu prispieva vylepšené sanie vzduchu a optimalizácia trenia. Variant s výkonom 150 kW (204 k) so štandardným pohonom všetkých kolies pracuje v Budackovom cykle so zvýšeným kompresným pomerom 12,2:1 a je o 10 kW (14 k) výkonnejší ako jej predchodca. Vrcholný benzínový motor modelu Octavia RS má nový výkon 195 kW (265 k), teda o 15 kW (20 k) viac ako predtým.
Naftové motory s úpravou výfukových plynov pomocou procesu Twin Dosing
U oboch motorov 2,0 TDI kľukový hriadeľ s oceľovými piestami účinne znižuje tepelné straty a zároveň zvyšuje rýchlosť spaľovania. Vstrekovací tlak činí 2 200 barov, turbodúchadlo využíva variabilnú geometriu lopatiek, ktorá zaisťuje optimálny plniaci tlak v širokom spektre otáčok a vďaka tomu má motor plynulejšiu charakteristiku výkonovej krivky. Vďaka optimalizácii systému úpravy výfukových plynov umiestnenému v blízkosti motora vypúšťa oba motory menej oxidov dusíka (NOx). Počas takzvaného procesu Twin Dosing dochádza k vstrekovaniu AdBlue pred dvoma SCR katalyzátormi, ktoré sú radené za sebou.
Okrem toho Škoda Auto ďalej rozšírila svoje rozsiahle portfólio prvkov aktívnej a pasívnej bezpečnosti. Nové rozpoznanie únavy a pozornosti vodiča teraz využíva širokú škálu informácií a parametrov na vyhodnotenie správania vodiča. Modernizovaná Octavia taktiež ponúka až 10 airbagov.
Škoda Octavia Sportline s výraznými dynamickými dizajnovými prvkami bude k dispozícii s jedným naftovým a tromi benzínovými motormi. Športový podvozok a progresívne riadenie sú súčasťou štandardnej výbavy.
Legendárna skratka RS označuje od roku 2000 najšportovejšiu verziu modelu Octavia. Okrem tradičných lesklo čiernych detailov a exkluzívneho motora 2,0 TSI, ktorý má nový výkon 195 kW (265 k), je Octavia RS štandardne vybavená aj Matrix-LED prednými svetlometmi. Športovo ladený čierny interiér RS je k dispozícii v špecifických variantoch.
Výkonnejší motor a znížený športový podvozok
Modernizovaná Škoda Octavia RS je dodávaná výhradne s motorom 2,0 TSI s výkonom 195 kW (265 k), čo je o 15 kW viac ako u predchádzajúceho modelu. Motor poskytuje krútiaci moment 370 Nm a spája sa vždy so sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG. Preplňovaný štvorvalec je nielen výkonný, ale aj efektívny, a to vďaka použitiu Budackovho cyklu. Športový podvozok znížený o 15 milimetrov zaisťuje spolu s progresívnym riadením a elektrohydraulickou uzávierkou diferenciálu VAQ vynikajúcu trakciu a skvelé jazdné vlastnosti v každej situácii. Octavia RS je novo vybavená originálnym športovým výfukovým systémom s čiernymi koncovkami výfuku. Výkonný zvuk tohto modelu podporuje nový softvér motora, ktorý zvyšuje otáčky motora pri rozjazde a prináša ešte väčší pôžitok z jazdy v športovom režime.
Najpredávanejšie vozidlo značky Škoda a jeho úspešný príbeh
Novodobá Škoda Octavia je od zahájenia výroby pred 27 rokmi v roku 1996 základným modelom českej automobilky a obľúbeným vozidlom širokého spektra zákazníkov. Jej štyri doterajšie moderné generácie si vďaka svojej priestrannosti, najmodernejším technológiám, vynikajúcej úrovni bezpečnosti a skvelému pomeru ceny a úžitkovej hodnoty získali na viac ako 60 trhoch vyše sedem miliónov zákazníkov. Octavia je vysoko oceňovaná aj medzinárodnými automobilovými médiami. Štvrtá generácia sa napríklad stala finalistom ankety Európske auto roku 2021 a v rovnakom roku vyhrala titul Auto roka vo Švajčiarsku.
Zdroj: Škoda Auto Slovensko