Volkswagen oslavuje 50. narodeniny bestsellera Golf, ktorého sériová výroba sa rozbehla v marci 1974 vo Wolfsburgu. Odvtedy nasledovalo vyše 37 miliónov exemplárov. A teda počas uplynulých 50 rokov sa každý deň priemerne 2000 ľudí na svete rozhodlo pre nový Golf. Tým je kompaktný model najúspešnejším európskym automobilom a najpredávanejším automobilom značky Volkswagen všetkých čias. Teraz prichádza Golf vo svojom najnovšom evolučnom stupni. Predávať sa začne už v lete tohto roku.
Nový Golf a Golf Variant sa dajú rozoznať podľa modifikovanej prednej časti karosérie. Na nej upúta nový predný nárazník a svetlomety, ktoré majú výraznejší tvar a smerom dovnútra sú užšie. Alternatívne k sériovým LED svetlometom si zákazníci môžu ako prvý stupeň objednať tzv. svetlomety LED Plus, pri ktorých LED lišta na maske v strede obsahuje osvetlené logo VW1 ako nový prvok v Európe. Ďalším voliteľným stupňom sú Matrix LED HD predné adaptívne svetlomety „IQ.LIGHT, zahŕňajúce nové, vysoko výkonné diaľkové svetlo s dosahom do 500 m a nové zadné LED svetlá s 3D dizajnom.
Paletu doterajších 7 farieb karosérie doplnili 4 nové príplatkové odtiene. Majú označenie „crystal ice modrá metalíza“, anemone modrá metalíza “, „oyster strieborná metalíza “ a „grenadilla čierna metalíza“. Novinkou v ponuke verzií „R-Line“, „ a „GTI“ je strecha lakovaná kontrastnou čiernou farbou1. Nový dizajn má aj 5 voliteľných diskov kolies z ľahkej zliatiny až do veľkosti 19 palcov1.
Volkswagen pre Golf úplne nanovo vyvinul hardvér aj softvér systémov infotainmentu na báze modulárnej stavebnice novej generácie (MIB4). Systémy sú na výber s dvoma veľkosťami dotykového displeja formátu 16:9. Základný systém „Ready2Discover“ s možnosťou dodatočnej aktivácie funkcie navigácie má uhlopriečku 26,4 cm (10,4 palca), špičkový systém „Discover“1 má uhlopriečku 32,8 cm (12,9 palca). V obidvoch prípadoch je dotykový displej v štýle tabletu odsadený od prístrojovej dosky a zospodu naňho nadväzujú ergonomicky optimalizované a osvetlené dotykové posúvače na reguláciu teploty na jednotlivých stranách kabíny a hlasitosti. Nový je aj zdokonalený multifunkčný volant a nový hlasový asistent IDA1. Pomocou prirodzenej reči sa dajú (vo vybraných jazykoch) prostredníctvom IDA nielen ovládať funkcie vozidla ako klimatizácia, telefón a navigácia, ale aj vyvolať informácie z rozličných oblastí – od predpovede počasia až po praktické vedomosti. Ako doplnok k štandardnému digitálnemu združenému prístroju „Digital Cockpit Pro“ s uhlopriečkou 26 cm (10,2 palca) a konfigurovateľným zobrazením si zákazníci môžu opäť objednať aj projekčný head-up displej premietajúci údaje priamo na predné sklo.
Manévrovanie s novými modelmi Golf a Golf Variant uľahčujú nové asistenčné systémy ako zdokonalený „Park Assist Plus“ a po prvý raz v rade Golf dostupný „Park Assist Pro“1 na zaparkovanie a vyparkovanie diaľkovým ovládaním vozidla zvonka pomocou smartfónu2. Asistenčný systém pri tom ovláda riadenie, brzdí a zrýchľuje v danom priestore samočinne. Okrem toho je nový aj kamerový systém „Area View“1 s výhľadom v okruhu 360°, jeho zobrazenie vytvorené fúziou obrazov zo štyroch vonkajších kamier sa prenáša na displej systému infotainmentu.
Nové pohony plug-in hybrid poskytujú vyšší výkon, elektrický dojazd približne 100 km a funkciu zrýchleného nabíjania jednosmerným prúdom (DC). Pre zákazníkov bez domového wallboxu sú zaujímavé nové 48-voltové agregáty mild hybrid (eTSI). Ešte športovejší je Golf GTI, ktorý má zvýšený výkon na 195 kW (265 k). Celkovo bude v počiatočnej fáze predaja modernizovaného modelového radu k dispozícii až 9 rozličných štvorvalcových agregátov pokrývajúcich výkonové spektrum od 85 do 200 kW (115 – 272 k):
Systém motora a verzia karosérie | Výkon kW (k) | Prevodovka | Druh pohonu |
Mild hybrid | |||
1.5 eTSI(Golf / Golf Variant) | 85 (115) | 7-stupňová DSG | predný |
1.5 eTSI(Golf / Golf Variant) | 110 (150) | 7-stupňová DSG | predný |
Plug-in hybrid | |||
eHybrid(Golf) | 150 (204) | 6-stupňová eDSG | predný |
Turbo benzín | |||
1.5 TSI(Golf / Golf Variant) | 85 (115) | 6-stupňová manuálna | predný |
1.5 TSI (Golf / Golf Variant) | 110 (150) | 6-stupňová manuálna | predný |
2.0 TSI(Golf GTI) | 195 (265) | 7-stupňová DSG | predný |
Turbo diesel | |||
2.0 TDI(Golf / Golf Variant) | 85 (115) | 6-stupňová manuálna | predný |
2.0 TDI(Golf / Golf Variant) | 110 (150) | 7-stupňová DSG | predný |
eHybrid s dlhším dojazdom. Novo vyvinutý pohon plug-in hybrid druhej generácie značky Volkswagen pre Golf eHybrid poskytuje maximálny systémový výkon 150 kW (204 k). Krútiaci moment spaľovacieho motora sa prenáša na predné kolesá prostredníctvom 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovky eDSG s integrovaným elektromotorom, vyvinutej špeciálne pre plug-in hybrid. Vďaka prechodu na nový turbodúchadlom prepĺňaný štvorvalec s objemom 1,5 litra (1.5 TSI evo2) s variabilnou geometriou turbíny (VTG), vysoko efektívnym spôsobom spaľovania (TSI evo) a novej batérii s kapacitou 19,7 kWh netto (predchodca: 10,6 kWh) je nový pohon plug-in hybrid extrémne efektívny. Umožňuje elektrický dojazd približne 100 km (WLTP) a batéria sa teraz dá nabíjať z wallboxu alebo verejnej nabíjačky so striedavým prúdom (AC) výkonom až 11 kW (predtým 3,6 kW), alebo po novom aj na rýchlonabíjačkách s jednosmerným prúdom (DC) výkonom až do 50 kW. To prispieva k výraznému zvýšeniu podielu jazdy s elektrickým jazdením. Modely Golf s pohonom plug-in hybrid tak môžu v bežnej každodennej premávke v meste a okolí jazdiť iba s elektromotorom, pričom v hybridnom režime môžu absolvovať aj dlhé trasy s celkovým dojazdom (úplne nabitá batéria plus plná nádrž) až do 1000 km (WLTP).
Výkonnejšie TSI, efektívnejšie eTSI a TDI. Mild-hybridný pohon eTSI na báze benzínového štvorvalca 1.5 TSI evo2 s vypínaním valcov pri čiastočnom zaťažení (ACTplus) doplneného 48-voltovým štartovacím generátorom je na výber s výkonom 85 kW (115 k) a 110 kW (150 k) – v obidvoch prípadoch výlučne so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Rovnaké benzínové motory ale bez 48-voltového systému má Golf 1.5 TSI s manuálnou prevodovkou. Motor 2.0 TSI pre nový Golf GTI má výkon zvýšený o 15 kW (cca 20 k) na 195 kW (265 k). Ďalšou benzínovou alternatívou pre Golf a Golf Variant bude od roku 2025 motor 2.0 TSI, ktorý bude dosahovať výkon 150 kW (204 k) a tým o 10 kW (cca 14 k) viac ako predchodca. Tento motor sa bude sériovo montovať výlučne s prevodovkou DSG a pohonom všetkých kolies 4MOTION. Výkony dvoch naftových motorov 2.0 TDI zostali nezmenené 85 kW (115 k) a 110 kW (150 k). Kombi Golf Variant sa bude predávať so všetkými motormi eTSI, TDI a TSI do výkonu 150 kW (204 k).
Šesť verzií vybavenia pri štarte predaja. Volkswagen bude nový Golf a Golf Variant predávať od začiatku v základnej verzii („Golf“) a vyšších verziách vybavenia „Life“ (prostredná), „Style“ (elegantná špičková) a „R-Line“ (športová špičková). Samostatnú pozíciu majú dva tradičné športové modely Golf GTE a Golf GTI. V druhom polroku 2024 budú nasledovať špičkové športové modely Golf GTI Clubsport, Golf R a Golf Variant R (modely „R“ opäť s pohonom všetkých kolies 4MOTION).
Golf GTI Aj v tomto najnovšom evolučnom stupni má prednú časť so špecifickým dizajnom GT. K nemu patrí veľká mriežka chladiča so šesťuholníkovou štruktúrou, ktorú lemujú výrazné bočné lamely a zospodu predný spojler. Ďalším prvkom GT je farebný červený pás na maske a nad svetlometmi. Golf GTI má vľavo a vpravo vedľa čierneho difúzora v nárazníku veľkú kruhovú koncovku výfuku. Sériové disky kolies z ľahkej zliatiny majú formát 17 palcov (dizajn „Richmond“). V kabíne má športové sedadlá potiahnuté látkou s legendárnym károvaným vzorom („Clark“) s červenou, kontrastnou farbou a multifunkčný športový kožený volant. Okrasné stehy, lemovanie predných opierok hlavy a obklad prostredného ramena volantu sú tiež v červenej farbe . K ďalším detailom sériového vybavenia patrí hliníkový ovládač prevodovky DSG na stredovom tuneli, ambientné osvetlenie s 30 nastaviteľnými farbami, 3-zónová automatická klimatizácia Climatronic a špičkový systém infotainmentu „Discover“ s veľkým displejom. Golf GTI môže byť okrem toho na želanie po prvý raz vybavený dekoračnými obkladmi v interiéri z pravého karbónu.
Zdroj: Volkswagen